Het is een sport!

Afdingen op vakantie doe ik niet. Als ik op vakantie ga naar een land waar afdingen een gewoonte is, gaat het meestal om een land met mensen die het slechter hebben dan ik. In zo'n omgeving kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om voor een paar dubbeltjes minder iets te kopen. 

Maar dan wordt je opgelicht? Ja, ok, geen probleem mee. Ik betaald dan misschien 30 cent voor een flesje water en als ik mijn best had gedaan was dat wellicht 20 cent geweest. Als de verkoper daar gelukkiger van wordt heb ik geen probleem. Mijn vakantie wordt er ook niet echt duurder van. Ik kan niet goed tegen mensen die  's avonds in de bar van het hotel met veel bravoure vertellen dat ze een mooie olielamp voor -omgerekend- € 7,50 hebben gekocht, ze hadden er wel € 1,50 vanaf gepraat. Stoer hoor. 
Foto: Mich Powell

Maar het is een sport: de bevolking rekent erop dat je afdingt! Ja, natuurlijk. Ze hebben geleerd er rekening mee te houden dat iedere toerist probeert wat van de prijs af te krijgen. Het is nauwelijks een sport als je nagaat dat de meeste verkopers hun best moeten doen om hun hoofd boven water te houden. Dan heb je lef om dat sport te noemen. 

Hier, thuis ding ik trouwens ook nooit af. Als het gebruikelijk is, zoals bij de aankoop van een tweedehands auto, neem ik me een prijs voor en vraag de verkoper wat zijn uiterste prijs is. Ik zeg dan ja of nee en daarmee is de kous af. Ook de verkoper die bij een nee toch steeds verder naar beneden gaat met de prijs krijgt een koude schouder. Ik hoef niet meer. 

Waardering heb ik wel voor die ene verkoper van die markt in Spanje die mij de halve markt achtervolgt  omdat ik mijn wisselgeld was vergeten aan te nemen. Had ik expres gedaan vanwege de belachelijke lage prijs van het gebodene, maar ja, dat ga je dan natuurlijk niet vertellen. Je neemt het geld aan, bedankt hartelijk en trakteert de man op een koffie.  

Als je mijn verhalen kunt waarderen deel ze dan op de Facebook, of druk op de like-knop onder de blog of de Google+1 knop ernaast. (Als je mijn verhalen niet kunt waarderen deel ze dan met een naar commentaar erbij.) Je kunt je ook abonneren op de verhalen als je je e-mailadres invult op de blogsite of de blog gaat volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: