Censuur (1)

Ik heb een broertje dood aan censuur. Dat kan niet in de journalistiek maar net zo goed ook niet in andere creatieve uitingen. Toen ik een keer als hoofdredacteur voor ideeën ging liggen om de zaken wat commerciëler aan te pakken en "voorzichtig" te zijn met uitingen raakte ik bijna mijn baan kwijt. Met lood in mijn schoenen ging ik dit aan mijn vader vertellen want zijn standpunt was altijd dat je vastigheid moet nastreven. Zijn reactie verbaasde me, maar was ook wel logisch: "Hebben we daarvoor in de (tweede wereld) oorlog gevochten! Je moet gewoon je poot stijf houden, dan kost het maar je baan" en zo geschiedde. 

Een mening vormen over censuur in de muziek werd mij al afgedwongen in de eerste week dat ik ergens de beslissingsbevoegdheid op dat vlak kreeg. De muziekredacteur had uit eigen beweging besloten dat het eind van het nummer "Busje komt zo" moest worden geknipt omdat daar het woord hemelpoort of god of zo in voorkwam. 

Mijn mening is kort: censuur is als je een creatief product aanpast, verknipt of inkort om aan normen en waarden te voldoen en daarmee verwoest je het creatief product. Het alternatief en enige aanvaardbare is dat je het product helemaal niet gebruikt vanwege die normen en waarden. Je mag best vinden dat "Busje komt zo" niet past in je ideeën voor muziek en dat je hem daarom niet draait.  


Foto: Atif Gulzar
Ik erger me dan ook dood aan Sky Radio, die er een gewoonte van maakt om  nummers in zwaar verminkte vorm uit te zenden. (Mijn vrouw luistert vaak Sky, ik vaak naar Q-music) Voor mijn vrouw gaat er vaak een wereld open als ze nummers meezingt terwijl ik naar Q luister. Zij zingt "I want to be a biljonair, so freaking bad" ik "fucking bad", zij zingt "you're perfect to me" ik "fucking perfect to me" en ze had nog nooit gehoord dat er een rap van Snoop Dog in het nummer van Katy Perry, "California Gurls" zat. De rap maakte het nummer volgens haar ook veel leuker en beter, ze begreep al niet waarom het een hit was. 

Nu weet ik wel dat we over speciaal gemaakte, aangepaste versies praten die de artiesten zelf aanleveren omdat Amerika alleen maar lijkt te bestaan uit Sky Radio Achtigen, maar het is afgedwongen en dus niet goed, sterker: het is schandalig! Bovendien, we zijn hier in Nederland en dat overdreven nette gedoe past ons niet helemaal. 

Over censuur gesproken: ik hoop dat na het schrijven van deze blog mijn blogsite nog toegankelijk is voor iedereen of dat hij nu tot 18+ blog is uitgeroepen door Google vanwege alle "vieze woorden" die ik dit keer gebruikt heb. Er stond wel twee "fucking" in mijn blog uhhh, nu drie keer.   

Als je mijn verhalen kunt waarderen deel ze dan op de Facebook, of druk op de like-knop onder de blog of de Google+1 knop ernaast. (Als je mijn verhalen niet kunt waarderen deel ze dan met een naar commentaar erbij.) Je kunt je ook abonneren op de verhalen als je je e-mailadres invult op de blogsite of de blog gaat volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: