Aanmatigend

Een van mijn grootste ergernissen als het om de (nog) hedendaagse media gaat is het uitgangspunt dat wij (het kijkersvolk) wel slikken wat zij (de mediabazen) bepalen en voorschotelen. Net als het monopolie van de PTT met telefonie vroeger, kan ik niet wachten tot dit met de omroep beëindigd wordt. 

Hoe irritant is het niet om halverwege een serie plotseling geconfronteerd te worden met oude afleveringen. Zonder commentaar, zonder mededeling. Je gaat zitten voor een favoriet programma en.......die heb je al gezien. Of je gaat zitten voor datzelfde programma en.... er komt iets heel anders. Staat er wat op teletekst dan? Nee, in de gids misschien? Nee, ook niet. Het lijkt een beetje op een bakker die brood van eergisteren verkoopt zonder het erbij te zeggen. Wij zijn die sullen die dan zeggen: "Oh, het brood van vandaag was zeker op" zonder in opstand te komen.  


Foto: MJimages
Heel misschien vind je wat terug op de internetpagina van het betreffende programma, maar zeker niet altijd. Vaker kom je de verklaring tegen op een of andere vage blogsite of forum. Nou niet zeggen dat dit bij de commerciële omroepen anders is want dat is niet zo. Die zijn bijna altijd net zo dominant in hun gedrag als de publieke omroepen. 

Wanneer kan ik nu gewoon naar de internetsite van de productiemaatschappij van, bijvoorbeeld "Ik Vertrek" waar ik (gratis) met reclame of (betaald) zonder reclame kan kijken naar de programma's. Zonder dat "De Omroep" bepaalt wanneer we een nieuwe serie gaan uitzenden, of wanneer we in de tuin moeten gaan zitten omdat het weer mooi wordt, we op vakantie gaan en er dus volgens hen niet meer naar de TV wordt gekeken. 

Valt het u ook op dat het "zomerseizoen" steeds langer lijkt te duren? Het weer is er niet naar, hoor! Hoe snel na het begin van het winterseizoen worden we niet alweer geconfronteerd met herhalingen van oude programma's? 

Laten we hopen dat we snel rechtstreeks inkopen kunnen doen. Dat we dan kunnen kiezen voor de nieuwe programma's en wanneer we zelf iets nog een keer willen terugzien, dit ook zelf kunnen regelen. (Met uitzending gemist en dergelijke hebben we toch geen herhalingen meer nodig?) Het stimuleren en subsidiëren van cultuur en goede drama hoeft niet persé via een omroep te gebeuren. Dat kan ook (en misschien nog wel beter) rechtstreeks met een productiebedrijf. 

Ik hoor graag van mijn favoriete omroep welke programma's wellicht leuk zijn voor mij en waar ik die kan vinden. Dat is een belangrijke taak die niet onderschat moet worden. 


Als je mijn verhalen kunt waarderen deel ze dan op de Facebook, of druk op de like-knop onder de blog of de Google+1 knop ernaast. (Als je mijn verhalen niet kunt waarderen deel ze dan met een naar commentaar erbij.) Je kunt je ook abonneren op de verhalen als je je e-mailadres invult op de blogsite of de blog gaat volgen. 

1 opmerking:

  1. Stijn de Jong
    @jeroen2punt0 "U krijgt twee consumptiebonnen die u geheel naar eigen inzicht kunt besteden aan een kop koffie en een gevulde koek."

    @Stijntsje: Dat zeg ik!

    BeantwoordenVerwijderen


Je kunt me ook volgen op: