Gestopt!

Juni 2010

Het is gelukt om te stoppen met roken. Heel banaal wellicht om dat hier zo te schrijven alsof het een grote prestatie is terwijl ik weet dat er velen zijn die dit doen. Maar toch, voor mezelf een belangrijke mijlpaal. Het is niet voor het eerst dat ik stop met roken.

In 1984 kreeg ik een aanval van acute bronchitis Geen idee wat het was, heb een paar dagen aangemodderd met luchtbevochtigers en dergelijke om nog een beetje adem te kunnen krijgen. Maar uiteindelijk de dokter geroepen. Die verklaarde mij tot "lijder aan acute bronchitis" met als oorzaak het roken. Door het ademhappen was ik al een paar dagen van het roken af en het was dus niet moeilijk om dan maar helemaal te stoppen. Geen probleem, makkelijk vol te houden.

Alleen toen mijn tante 7 jaar later overleed was dat een moment voor mij om aan mijn broer een sigaret te vragen en weer te starten. Wat stom, ja ik hoor het.
In 1992 was ik het roken helemaal zat. Had van alles geprobeerd, pruimtabak, pijp roken, sigaren. Ik wilde er gewoon van af. Wonder boven wonder lukte dat en het ging ook prima. Ondanks dat ik, terwijl ik stopte enorme ruzie met mijn baas kreeg en er dus een situatie vol stress ontstond. Het had geen invloed op mij. Ik ben dus niet iemand die door de stress gaat roken. Maar in 1997 overleed een (aangetrouwde) tante van me......en ja...'s avonds in de tuin vroeg ik een sigaret en begon weer met roken. Er was geen stress, het was alleen erg naar. Dus ik ben iemand die getriggerd wordt tot roken door een sterfgeval.
Van de week was ik bij de dokter voor controle en melde daar vol trots dat ik gestopt was met roken. Of ik nog hulp nodig had vroeg de dokter. Nee het gaat prima, ik kan er goed van af blijven. Maar toch zijn de verleidingsmomenten aanwezig, zei de dokter. Dus ik leg uit.....stoppen...stergeval...roken.....stoppen.....sterfgeval.....roken....en nu weer stoppen. De man schraapt zijn keel, keert zich naar de computer en vraagt nonchalant terwijl hij het zoekscherm oproept: "En.......hoe gaat het met de familie?"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: