Carnaval

Het leukste carnaval heb ik gevierd in Maastricht. Mijn broer woonde daar vanwege zijn studie (en een vriendin) en op uitnodiging ging ik er carnaval vieren.

Carnaval was mij niet helemaal onbekend. Ik had natuurlijk 5 jaar in Brabant gewoond en daar dus ook carnaval meegemaakt. Maar Brabant en Limburg en dan zelfs nog Maastricht zijn werelden van verschil. Waar in Brabant alles binnen gevierd wordt is dat in Maastricht zoveel mogelijk buiten. Waar in Brabant de carnavalhits van de hitlijsten  worden gespeeld zijn dit in Maastricht allemaal lokale -voor een Hollander onverstaanbare- liedjes. Waar in Brabant alles bijna op z'n Hollands is "georganiseerd". Is dit in Maastricht gewoon een gezellige chaos. 

Vanuit verschillende plekken in de stad beginnen carnavalsoptochten die gewoon door elkaar heen lopen. Er blijft wel eens een wagen aan de verkeerde stoet hangen en niemand maakt zich daar druk om. Er lopen orkestjes door de stad, gewoon los, niet gepland. Lopen er twee orkestjes dezelfde straat in, proberen ze hetzelfde liedje te spelen wat door verkeerd gestemde instrumenten tot grote hilariteit leidt. 

Foto: Thomas van den Berk
Maar dan meedoen. Zolang je je mond houdt is er niks aan de hand. Meedansen, meedrinken (geen probleem, geen Bob nodig, het bier is waterdun en je wordt er nauwelijks aangeschoten van) en vooral: je mond houden!! Als ze in de gaten hebben dat je Hollander bent laten ze je vallen als een baksteen. Gezellig dus. Heel gezellig. Uitermate gezellig. Leuk meisje gezien. Meehossen, nog meer hossen. Leuk, drank, zuipen, zoenen.......ze trekt me mee naar buiten.....op weg naar...?? Nog meer zoenen....en dan volgt een onverstaanbare vraag in plat Maastrichts. Uhhh..toch maar iets zeggen in het Hollands. Ik krijg een klap in het gezicht, ze loopt boos weg. Mijn laatste carnaval dus. 

Als je mijn verhalen kunt waarderen klik dan op de Facebook-knop hieronder of de Google+1 knop ernaast. Je kunt je ook abonneren op de verhalen als je je e-mailadres invult. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: