Change Or Die!

Foto: stock.xchng
November 2010
Nee, ik voel mij niet aangesproken tot omroep Max. Ik mag dan 50 zijn op dit moment, ik ben niet oud. 

Een van mijn broers wel, die heeft Omroep Max gesteund bij de oprichting. Oh nee, hij is niet echt heel oud, maar hij steunde de omroep vanwege de belofte dat Max hoorspelen zou gaan uitzenden, een van zijn passies. (Een belofte die Max natuurlijk nooit is nagekomen.)

Volgens mij is internet veel belangrijker dan een ouderwetse Omroep. Dat geeft ook een beetje antwoord op de vraag: "Waarom ben je uit de media gestapt?" die mij zo vaak wordt gesteld. Het verhaal is niet lang en ook niet moeilijk. In 2005
 geleden discussieerde ik met de ICT medewerker van onze omroep over het toenemende individualisme en wat daarvan de gevolgen zouden zijn voor media (vooral radio en tv). Ik voorspelde toen al dat het er echt naar toe ging dat mensen konden luisteren en kijken naar wat ze wilden, wanneer ze wilden. Een snelle berekening leerde dat daarvoor heel veel snelle en brede internetverbindingen nodig waren, die er toen nog niet waren en die volgens onze ICT medewerker ook niet snel te realiseren zouden zijn. Toch was dat volgens mij het (inmiddels grotendeels gerealiseerde) toekomstbeeld. 

Daaruit volgde dat meer en meer tv rechtstreeks van de makers of productiemaatschappijen bij het publiek thuis zou gaan komen. Dus zonder tussenkomst van omroepen. Het is jarenlang leuk gegaan, omroepen hebben hun functie gehad, maar nu kunnen we zelf kiezen. De tussenhandel kan eruit. Een slag voor zowel publieke als commerciële omroepen. Maar wat doen die met dat toekomstbeeld?

De publieke omroepen waar ik mee gesproken heb hadden toch zeker niet het idee dat het met zo'n vaart zou lopen. We konden best nog wel investeren in de oude infrastructuur, de oude gedachte dat wij aanbieden en het publiek zou vreten. (Vandaag: Boerenkool met Worst, want dat vinden Wij Goed Voor u!) Trouwens waarom heb je niet gesolliciteerd naar de functie van hoofdredacteur bij ons? Nee, dank je, ik lust ook niet altijd wat er op tafel wordt geserveerd en laat dus graag kiezen uit wat er mogelijk is....en daar willen jullie nog niet aan.

Mijn voorganger bij een van mijn werkgevers had als soort van strijdkreet bij alle veranderingen in het vak: "Change Or Die!" en dat is natuurlijk een universeel principe dat slaat op alles wat met evolutie te maken heeft. Je zult mee moeten veranderen, echter de huidige omroepen willen dat niet. Of dat nu komt door een soort struisvogelpolitiek of enorme eigenwijsheid (wat ook inherent lijkt aan omroepen in Nederland), het is mij niet duidelijk. De enige die tot nu toe enigszins in de richting van mijn toekomstgedachten werkte was Talpa, maar die had niet het lef om er tijd in te steken en verwachte een ontwikkeling die in een paar maanden klaar zou zijn. Hun achterliggende gedachte was duidelijk: Internet ligt aan de basis van verspreiding naar het publiek, een selectie zenden wij ook nog uit op onze tv zender. (Een gedachte die nu deels door RTL overgenomen lijkt te worden.)

De plaats van een omroep is dus of een krachtige productiemaatschappij die eigen producten aan een eigen publiek afzet, of een keuze en adviesmedium die aangeeft waar jij als aanhanger van die stroming wellicht in geïnteresseerd zou kunnen zijn, een soort link-producent dus.

Het gaat alleen nog maar om de inhoud, hoe het bij je publiek komt maakt niet zoveel uit. Daarna zijn er legio mogelijkheden: gratis kijken met reclame, betaald kijken zonder reclame.....


En omroepen als Max? Ook daarvoor geldt: change or die! Juist hun doelgroep sterft (snel) uit, of loopt weg. Mijn broer heeft inmiddels hele actieve hoorspel-communities op internet gevonden.


Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: