Satellieten

Door: Jeroen Geerts.
Foto: Lynne Lancaster
Op mooie, warme zomerse dagen, wanneer mijn productiviteit is gedaald tot nul vanwege de temperatuur is het altijd lekker om een schaduwplekje in de tuin op te zoeken. Nu heb ik best een flinke tuin, met gelukkig ook een hoop schaduw. Daar blijf je dan zitten of liggen de hele dag. Feest. En maar klagen dat het zo warm is. Het feest blijft doorgaan tot 's avonds laat. Dan komen de satellieten! 

Veel mensen geloven je niet als je zegt dat je bij heldere warme nachten in de tuin satellieten aan het spotten bent. Toch is het echt waar. Kijk maar eens op internet als je me niet gelooft. Niet alleen wanneer het groot nieuws is als de ISS zichtbaar langskomt, ook andere satellieten draaien om de aarde en pakken een stuk zonlicht op waardoor het fascinerend is om naar te kijken. 

De satellieten voor de TV uitzendingen staan stil ten opzichte van de aarde dus die kun je nauwelijks spotten. Maar duizenden anderen draaien in een bijna eeuwige baan om de aarde met een hoge snelheid en die zie je gewoon als ze mooi ten opzichte van de zon staan. 

Het start met een ster die beweegt en feller wordt, vervolgens steeds minder fel tot hij weer verdwijnt terwijl hij langs het firmament trekt. Prachtig. Genieten. Waarom? Geen idee. Misschien omdat het iets tegennatuurlijks is in een natuurlijke omgeving. 

De mooiste satellieten zijn die, die ronddraaien met, kennelijk een zonnepaneel. Die staat dan bij elk rondje even in de zon waardoor je telkens even een ster ziet, die dan weer verdwijnt, na een paar seconden even verderop weer terugkomt......en weer verdwijnt. 

Ik zei al, veel mensen geloven dit niet. Mijn jongste dochter gelooft het hele universum niet. Ze aanvaardt de aanwezigheid maar gelooft de uitleg niet. De enorme afstanden en maten van hemellichamen is ook niet te bevatten. 

Een vriend van mij geloofde me ook niet. Dat resulteerde in een paar uur zonder licht in de tuin op een ligstoel naar de hemel staren. Hij zag de beweging, maar veronderstelde dat het toch vliegtuigen waren. Pas toen een astronomische vriend van hem mijn verhaal bevestigde viel het kwartje. Ongelovige Thomas!

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: