Ontvrienden

Door: Jeroen Geerts
Een jaar of 6 geleden, midden in de populaire MSN messenger tijd had mijn dochter 150 vrienden en was daar helemaal trots op. "Maar hoeveel mensen ken je nu écht?" Ze begreep natuurlijk al waar ik heen wilde en werd alleen van de vraag al chagerijnig. Het ging om de aantallen niet of iemand nou wel of niet een echte vriend was. 


Ik moet daar nog wel eens aan denken als ik op Facebook mensen zie met 350 vrienden. Ik vraag me dan altijd af hoe het is om sociale contacten te onderhouden met 350 mensen. Zelfs als je je best doet en één contact per dag hebt, dan spreek en zie je mensen nog maar één keer per jaar. Dat is wat weinig voor echte vrienden naar mijn idee. Misschien contact leggen via allerlei andere sociale kanalen als facebook, email en chat maar dan nog heb je met 350 bijna een dagtaak aan het onderhouden van je vriendschapsrelaties. Ik kan niet anders concluderen dan dat het bij zulke aantallen om kennissen (en soms vage kennissen) gaat.  

Als ouderwetse opa vind ik het waardevol om zorgvuldig met vriendschappen om te gaan. Op het moment dat het niet meer werkt of vervaagt kun je zo'n vriendschap (soms met pijn in je hart) beter afsluiten. 

Zo heb ik kortgeleden nog een facebook-vriendschap afgesloten. Iemand die ik 35 jaar geleden goed kende en 10 jaar geleden opnieuw tegenkwam verdween toen (10 jaar geleden) van de radar. Via facebook kreeg ik eerder dit jaar weer contact. Haar leven was (natuurlijk) doorgegaan en ze was verhuist naar een ander deel van het land waar ze een nieuw leven had opgebouwd. 

Zij had nog de Jeroen van 35 jaar geleden voor ogen. Haar opmerkingen op dingen die ik deelde waren dan ook gebaseerd op ervaring uit een (ver) verleden en pasten dus niet meer bij de Jeroen van deze tijd. Zonder boos te worden en met alle begrip voor haar en mijn veranderde wereld heb ik een punt gezet achter dit facebook contact. Het past niet meer in mijn huidige vrienden en familiekring. 

Zo ga ik vaker met contacten om. Mensen die bij je passen, waar je oprecht een klik mee hebt, daar probeer ik contact mee te maken en hebben. Die krijgen ook de aandacht, zoals het hoort. Naast mijn familie zijn dat nu ongeveer 20 vrienden. Die passen bij een feestje tenminste ook nog in huis. Een ander soort "macht van het getal" zeg maar. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: