Links

Door: Jeroen Geerts
Dan is het linkshandigendag. 13 augustus, het schijnt jaarlijks te zijn, al sinds 1976. Nooit veel van gemerkt, als linkshandige. Misschien moet de marketing wat worden opgevoerd of is het niet goed vermeld op de jaarkalender van "puntje-puntje-puntje"dag (vul zelf maar wat in op de puntjes).  

Ik ben linkshandig en ik weet nog dat het voor mijn moeder een ergernis was. Dan vooral het linkshandige schrijven. Mijn moeder was onderwijzeres en heeft het verplicht gesteld dat ik (net als mijn andere linkshandige broers) rechts leerde schrijven. Dat gebeurde dus ook op de school waar ik zat. Dat was ook de school waar mijn moeder les gaf en waar ze dus dit soort eisen kon stellen.  

Ik leerde rechts schrijven met een kroontjespen en een potje inkt. Dopen, schrijven, dopen, schrijven. (Goh, ik voel met echt heel erg oud als ik dit zo schrijf. Ik hoor jongeren al roepen: "heb je niet met een veer leren schrijven?" )  Omdat ik niet helemaal goed functioneerde in het klassikale onderwijs ging ik vanaf de tweede klas (de huidige groep 4) naar het Montessori onderwijs en dus naar een andere school.   


Hoewel ik moeiteloos met de kroontjespen rechts had leren schrijven kreeg ik op de nieuwe school een balpen en een vulpen. Daarmee ging ik als vanzelf links schrijven. Mijn handschrift ging er ook flink op vooruit en dat was dus een tijd waarop ik dus zowel links als rechts kon schrijven. 

Mijn moeder deed nog een poging om af te dwingen dat ik op school rechts leerde schrijven maar de school weigerde dat en zei dat het niet goed voor het handschrift was als ik onnatuurlijk mijn handen moest gebruiken. (Dat klopt ook wel als ik zo naar de handschriften van mijn rechts-schrijvende linkshandige broers kijk.) 

Nu is het bij mij alles door elkaar: Ik ben een linkshandige schrijver maar een rechtshandige tikker, een linkshandige muizer maar wel met rechtshandig ingestelde knoppen. Ik ben gewoon handig. Dus. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner



2 opmerkingen:

  1. Ik weet dat ik als kind op de lagere school met de liniaal op de linkerhand werd geslagen omdat ik daarmee schreef. Het heeft niet geholpen en ontzag voor het gezag is toen zeker niet gesterkt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ondanks het feit dat ik voor het eerst naar school ging aan het eind van de kroontjespen-periode, ging die methode met de liniaal toch te ver voor mijn moeder, gelukkig :-) Bedankt voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen


Je kunt me ook volgen op: