Omroepje (5) LOZ


Door Jeroen Geerts.
Na omzwervingen door piratenland in Den Haag en het daardoor ontwikkelen van mezelf ben ik begin jaren tachtig "legaal" gegaan en begonnen bij de Lokale Omroep Zoetermeer (LOZ). Natuurlijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan en was er een periode waarbij ik zowel legaal als illegaal aan de slag was, maar uiteindelijk merk je de voordelen van een publieke omroep boven een piraat. 

Met een focus op informatieve programma's en daarbij behorende praatradio was het natuurlijk iets heel anders dan hetgeen ik ervoor had gedaan. Wel had ik enige ervaring als nieuwslezer, maar op een muziekstation moet die bijzaak toch vooral zo snel mogelijk voorbij zijn. 

Hier leerde ik de fijne kneepjes van de journalistiek, de redactie, het interviewen, presenteren en lezen. Ook waren de spullen waarmee gewerkt werd van een betere kwaliteit dan ik gewend was en dat was ook een verademing. 

Ondanks de formele status van de omroep bleek veel mogelijk om je te ontwikkelen en te experimenteren. De basis voor een verdere carrière werd daar gelegd. Vooral toen het mogelijk bleek om namens de omroep een opleiding te volgen bij de media-academie, die toen nog opengevallen plaatsen in hun cursussen gratis aan lokale omroepen gunde. 

De omroep was gevestigd in de kelder van een torenflat in Zoetermeer. In die kelder kwam ook de riolering samen van de hele flat. Ondanks isolerende maatregelen kun je je voorstellen hoe het klonk als een grote boodschap bovenin de flat doorgetrokken werd en naar beneden viel. 

Een keer was er 's nachts een breuk in de riolering ontstaan. Drollen waren urenlang van 19 hoog naar beneden gestort en te pletter gevallen op ons aanrecht. Wij ontdekten de ravage de volgende middag. Dat we daar nou geen foto's van hebben gemaakt......

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: