Goede Doelen

Door: Jeroen Geerts.
Een paar Goede Doelen zou ik toe willen schreeuwen: doe niet zo dom! Even een voorbeeldje: de dierenloterij. Mijn hart werd verscheurd door beelden van zielige dieren op TV en ik besloot mee te doen met hun SMS inzameling, elke maand een bedrag van € 1,85. Daarmee hielp ik de dieren en kon een prijs winnen. Nu zijn er best veel mensen die voor alles wat ze geven iets terug willen hebben dus ik kan me de insteek voorstellen. Ik heb nooit gekeken of ik iets gewonnen heb, dat boeit me niet. Daarvoor doe ik niet mee. 

Wel wordt ik giftig als ik vervolgens regelmatig wordt bestookt met brieven van Stichting Dierenlot. Bríéven! Papier! Die dingen die via de postbode bij je thuis worden bezorgd. Waarvan ik weet dat ze -zelfs in de grootste bulk- rond de € 1,- per stuk kosten om bij mij thuis te krijgen en die vervolgens in de prullenbak verdwijnen. Meestal dan ook nog voorzien van een pen of bloknootje. Dat is per brief meer dan de helft van mijn bijdrage per maand! In de huidige tijd zijn er voldoende mogelijkheden om mij op een andere manier te bereiken. Ook echte reclame hoeft geen geld te kosten als erkent goed doel. Nu weet ik wel dat in de totale inkomsten en uitgaven er best meer dan 50% naar het goede doel gaat, maar ik heb niets met het totaal, ik heb iets met mijn persoonlijke situatie, die is scheef en dat is dom.  

Voor mij een reden om op te zeggen. Ik heb nu gekozen voor een meer directe manier van het financieel ondersteunen van zielige en nooddruftige dieren, zonder papieren oproepen, papieren nieuwsbrieven en cadeautjes voor mij. Geef die maar aan de mensen die zich er voor inzetten. 

Dat is voor mij sowieso de belangrijkste reden om bij collectes aan de deur geld te geven. Niet de goede doelen die zeker de laatste jaren met een zwaar negatief imago te kampen hebben door de hoge salarissen in de top van hun organisaties. Daar lijden de kwaden onder de goeden. Ik kan redelijk eenvoudig nagaan of een goed doel is erkend als ik twijfel, maar een jaarrekening aan de deur doornemen zie ik me niet zou gauw doen. De regels voor het "erkend zijn" gaan namelijk niet over de hoogte van het salaris van de top, maar wel dat bijvoorbeeld minimaal de helft van de inkomsten naar het Goede Doel gaan. 
Foto: Helmut Gevert

Het gaat mij bij deurcollectes om de ménsen die langs de deur gaan. Er staat een potje met klein geld en briefjes van 5 in de kast bij de voordeur om te geven. Voor het goede doel en om die collectanten een hart onder de riem te steken. En ik geef aan alles, niet alleen aan iets dat na aan mijn hart ligt, omdat mijn broer aan kanker is overleden of ik een diabeet in de familie heb, of omdat een kennis in Afrika ontwikkelingswerk doet. 

Als ik dan zo'n grietje van 15 zie collecteren onder bescherming van vader, dan denk ik wel dat het tijd wordt om met een pin-betaalmachine langs de deuren te gaan. Maar wél langs de deuren gaan. Kijk me maar recht in de ogen als je die bijdrage vraagt. Jij collecteert met je hart en 100 % wat in die bus gaat, gaat naar je goede doel.  



   

1 opmerking:

  1. <....>
    Het spijt mij dat de werkwijze van Dierenlot niet door U wordt gewaardeerd, echter zoals U mij ook heeft medegedeeld,
    is het niet gemakkelijk het iedere donateur naar de zin te maken.

    Waar ik erg blij mee ben is het feit dat de dieren, waar het eigenlijk allemaal om gaat,
    nog steeds door U worden gesteund.
    Wij zijn U hiervoor, als team van Dierenlot en namens de dieren, erg dankbaar.

    Met vriendelijke groet,

    Mevrouw van Deursen
    Stichting DierenLot Contactpersoon Bijzondere Giften

    BeantwoordenVerwijderen


Je kunt me ook volgen op: