Van hier naar Falun

Door Jeroen Geerts
Nog lange tijd na de vakantie van mijn ouders, mijn broer en ik in Zweden in 1969 en 1970 zijn afstanden en de tijd die dat neemt, uitgedrukt in "de weg naar Falun". 


We zaten in Zweden twee jaar achter elkaar in een wat afgelegen gebied in Dalarna. (Voor dat afgelegen hoef je overigens niet zoveel te doen in Zweden) De dichtsbijzijnde grote stad was Falun en wij zaten in een huisje aan een meer, met een eigen roeiboot op 35 kilometer afstand. (Een soort BelVilla 0.0)  
Enviken-Falun
Bron: Google Maps


Voor boodschappen die iets verder gingen dan de basisbehoefte moesten we naar de grote stad en dus naar Falun. Dat "grote stad" is natuurlijk ook relatief, maar tegenwoordig heeft Falun wel 36.000 inwoners! Het rijden naar Falun ging via binnenwegen en dan duurt die 35 kilometer best wel een tijdje. Maar ik kon het op een gegeven moment redelijk inschatten. 

Vanaf dat moment werden afstanden met mij gecommuniceerd in aantal keren naar Falun, dus de tijd van 35 kilometer via binnenwegen. Het moet voor anderen wel bijzonder in de oren hebben geklonken: "Dat is drie keer naar Falun", als we naar Den Bosch reden vanuit Den Haag. 

Ik ben nog een keer teruggeweest naar het huisje toen ik een rondreis maakte door Zweden. Het adres had ik niet maar een gewone kaart met een touwtje op maat van 35 kilometer, rondje trekken rond Falun en zoeken naar twee meertjes die verbonden zijn door een smalle doorgang waar een brug overheen loopt, ik had het zo gevonden. 

En soms blijft het leuk om de afstands/tijdsmaat "naar Falun" te gebruiken, al is de enige die het snapt mijn oudere broer Theo. Op de vraag van mijn dochter of we nog lang onderweg zouden zijn naar de Ardennen zei ik: "Het is nog vijf keer van hier naar Falun!" "Uhhh....wat zeg je?" 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: