Rotstreek

Door Jeroen Geerts
"Was jij dan vroeger zo'n lieverdje " Mijn kinderen hebben het regelmatig gevraagd en ik heb bijna altijd met "nee" geantwoord (soms met "ja, voor de grap). 
Foto: Marja vd Kaaij

Er zijn echter streken waar ik extra spijt van heb. Op een leeftijd van 12 of 13 had ik een krantenwijk in Den Haag. Bij een van de huizen waar ik het Binnenhof in de bus deed  stond een briefje in het raam dat er katjes gratis af te halen waren. 

Nu hadden wij thuis een hond, Daisy. Een felle Fox Terriër die regelmatig naar schoenen hapte van voeten die voorbij kwamen. Plek voor andere huisdieren was er niet en daar was ook geen behoefte aan. Althans, niet bij mijn ouders. De hond moest genoeg zijn. Trouwens, de felheid van de hond was zodanig dat andere huisdieren het predicaat "prooi" zouden krijgen, dus niet slim om te doen. 

Maar ik had behoefte aan iets van mezelf en vond de katten in het raamkozijn lief, aardig en leuk. Impulsief heb ik aangebeld, gevraagd om een kat en die ook direct meegekregen. Hoe ik het zou aanpakken met mijn ouders? Die brug zouden we wel nemen als ik daar aankwam. 

Eerst ging ik bij een vriendje langs om samen een verhaal in elkaar te zetten. We hadden de kat gered van de verdrinkingsdood. Hij zat in een zak en een man wilde hem in het water van de Soestdijksekade gooien. Wij hebben hem meegekregen toen we protesteerden.

Mijn ouders waren wel onder de indruk van het verhaal, dat ik in de tuin aan hen vertelde. Binnenkomen was er niet bij want Daisy stond luid grommend en blaffend achter de deur. Die had al geroken dat er extra eten in de tuin stond. Mij was ook duidelijk dat dit 'm niet ging worden. Mijn vriendje ging nog thuis vragen of hij een kat mocht houden maar daar werd van bovenaf de trap al duidelijk aangegeven dat huisdieren (met bijbehorende haren, stront en onderhoud) niet welkom waren.

We hebben de kat naar het asiel gebracht. Hij was nog kitten dus heeft waarschijnlijk wel een goede plaats gekregen. Dat hoop ik dan maar. Ik schaam me nog diep. Wat een rotstreek. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: