Cheese

Door Jeroen Geerts.
Oud geworden kaas. Begrijp me goed, je doet me geen plezier met "oude" kaas, maar wel met sommige soorten oud geworden kaas. Als de randen uitdrogen, verharden en donkerder kleuren dan gaat de kaas in eigendom over van mijn vrouw naar mij. 


Foto: Helmut Gevert
Zij is eigenlijk van de jonge kaas, maar omdat het zo lang duurt voor die oud wordt heeft ze uit liefde voor mij een compromis gesloten en is overgegaan naar jong-belegen. Daar doet zij net een halve week van en ik dan  de andere helft van de week. 

Hoe dit zo is ontstaan is mij niet meer duidelijk. Het valt ook lastig uit te leggen. Jonge kaas lijkt zowat het enige dat in andere landen op vakantie geboden wordt en dus doe ik daar rustig aan met de kaas. 

Weet je wat ook lekker is? De korst van de kaas. Daar kan je bij jong belegen eigenlijk al meteen mee beginnen als je het koopt. Snij met de kaasschaaf lekker dik de korst van de kaas. Velletje er af, peuzelen en genieten. Kaas met een parafinesmaak. Jammie. Maar ik ben dan ook gek. 

Ik woon dan wel in het volop-groente-gebied waar de uiterst populaire Janneke Vreugdenhil (uw weet wel van @wateetjanneke uit de NRC) vandaan komt maar het culinaire verstand is bij mij niet aangeslagen. 

Mijn vrouw (met het HACCP diploma) kijkt dan ook regelmatig hoofdschuddend naar me als ik weer de korsten en harde stukken kaas naar binnen werk.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: