Oorlogstoestanden

Door: Jeroen Geerts.
De schappen in de supermarkt bij de groente afdeling zijn leeg. Er is geen sla meer. Niets, nergens, alleen maar lege schappen. 
Hoogvliet 's-Gravenzande
Foto: Jeroen Geerts

Vertwijfeld staan we bij de lege schappen en vragen ons af of dan nu toch echt wereldoorlog III is uitgebroken. Heeft iedereen besloten vandaag de sla te bestormen? Is er geen voorraad binnengekomen? De laatste bakjes rauwkost vliegen de plank af, twee vrouwen vechten om het allerlaatste bakje. Daar zit al een sticker op dat hij bijna over de datum is.

Het gebeurt vaker bij mij in de super. Het wordt warm en het bier is plotseling uitverkocht. Of de rosé. (Ik kijk naar de temperatuur van de komende week en koop daarop al vooraf mijn rosé in.) 

Toch maar even informeren bij de meneer van de groente. "Meneer de Groenteman, gaat Hoogvliet failliet? Is de rekening van de sla-leverancier niet betaald?" De man zucht diep, hij is waarschijnlijk al meerdere keren vandaag aangesproken. "Het is op, alle sla... Omdat het vandaag zo warm is kopen veel mensen sla en nu is het op." De bedrijfsleider komt er bij staan: "Sorry, sorry, sorry. Het is zo warm dat de sla is uitverkocht."

Ik vraag aan de bedrijfsleider en de groenteman of ze de krantenkoppen in chocoladeletters, de radioberichten, televisiejournaals en hun eigen gezonde verstand gemist hebben. Het is nu al drie dagen flink warm en een hittegolf met een nieuw record zit eraan te komen. En tóch komt het als een verassing dat mensen vanwege het warme weer meer sla, bier en rosé kopen. De mannen zijn voorlopig niet blij met me. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: