Uw leeftijd is uw korting

Vaak zie je advertenties gepubliceerd staan die wel tot foute interpretatie moeten leiden. In mijn werk als adviseur ben ik dan ook verschillende acties van bedrijven tegengekomen die iets anders uitpakten dan de bedoeling was.

Dan heb ik het niet alleen over de zo ook bedoelde misleidende acties met loten en prijsvragen waar je in iedere geval al duizenden euro's gewonnen hebt. Maar ook de grappig bedoelde actie van een benzinepomp die je vertelt dat je een nieuwe auto voor een euro kunt kopen na twee keer tanken. Het blijkt bij de tweede keer tanken een dinky toy te zijn..... Voor mij is dat aanleiding om hard mee te lachen met de eigenaar van de benzinepomp maar daar zal niet iedereen zo over denken.
Foto: stock.xchng

Het komt een beetje in de buurt van de jaren 70 hoax van besparende maatregelen voor het autorijden. Advertentie in de krant: "Bespaar 40 procent autobrandstof met een oude uitvinding, stort 50 gulden op rekening ..... en ontvang een zelfbouw pakket". Vervolgens kreeg je een blok hout toegestuurd met schroeven waarmee je deze onder het gaspedaal kon monteren. Geen oplichting, het werkte echt, maar het was het uitbuiten van de goedgelovigheid van mensen in optima forma. Ik heb dàt soort dingen altijd prachtig gevonden.

Maar uitgangspunt moet zijn dat wat je belooft, je ook echt moet doen. Na het overlijden van mijn vader op een respectabele leeftijd van 96 jaar vonden we in zijn spullen een advertentie terug van een aantal jaren terug waarin een seniorenstoel werd aangeboden voor 500 euro met de kop erboven: "Uw Leeftijd Is Uw Korting". Mijn vader hield ook wel van een grapje en zag de stoel wel zitten (in alle opzichten) en stuurde de bon in. Maar ja, de ondernemer werd geconfronteerd met een man die een stoel van 500 euro wilde, met een korting van 93 procent en daar was kennelijk toch geen rekening mee gehouden. Mijn vader hoorde niets meer. Belde op, kreeg te horen dat hij nog zou horen.....maar de stoel kwam niet, de korting werd niet doorgevoerd, kortom, oplichterij dus.

In mijn adviezen aan ondernemers zeg ik altijd dat je het zo gek kan maken als je wilt. Hoe meer gekte, hoe meer bekendheid en daar gaat het meestal om. Maar zorg dat je altijd doet wat je belooft. De schade die je oploopt als je niet nakomt wat je aanbiedt is vele malen groter dan de korting die je moet geven in een slecht bedachte actie.

Mijn vrouw heeft nog een kennis van 103. De volgende keer als de opticien met de actie komt dat "Uw Leeftijd Uw Korting Is" ga ik met haar voor een nieuwe bril. Dat wordt lachen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: