Creatief met Maisstroop

April 2009In de oeverloze poging te stoppen met roken is weer een nieuw middel opgedoken dat ik ben gaan gebruiken. NicoStop. In mijn rookla liggen nog diverse andere stopmiddelen die niet of nauwelijks werken, maar de verhalen over deze wonderolie waren goed, dus hebben we maar een poging ondernomen.

Twee jaar geleden lukte het bijna om van het roken af te komen met de "namaaksigaret". Een electrische magic stick die het voorkomen van een sigaret had, maar waarvoor je dan wel een paar weken naar de sportschool moest om hem te kunnen vasthouden. Het beroerde, amateuristische reclamefilmpje op TV kunt u zich wellicht nog herinneren. Wanneer je aan de sigaret zuigt dan gaat een lampje aan op het topje zodat het net echt lijkt. Je stond volledig voor joker met zo'n ding.



Foto: stock.xchng 

En dan het gewicht. De sigaret woog als dieplood zodat je hem niet op een normale manier tussen de vingers kon vasthouden. Kortom, het roken ermee betekende dat je met je knuist om een soort wit met geel pijpje stond en als je een trekje nam ging er een lampje branden tot grote hilariteit van de mensen om je heen. Ik heb het lang genoeg volgehouden om in ieder geval een tijdje van de normale sigaretten af te zijn geweest. Ik heb nog wel overwogen om het lampje door een laserpointer te vervangen zodat ik het in mijn werk als zodanig kon gebuiken, maar ik zag de schrikreacties al van de mensen als de persoon tegenover mij een rood stipje op zijn voorhoofd kreeg als ik een trekje nam. Er was vast en zeker een sluipschutter in de buurt! (Lang leve de vechtfilms van tegenwoordig, iedereen wordt paranoïde.)  
Maar goed, nu dus NicoBloc. Je moet diep in de buidel tasten voor het stoppen met roken. De meeste therapieën zijn even duur als, of zelfs duurder dan een slof sigaretten. (De namaaksigaret kostte iets van 100 euro en een pakje vullingen ervoor 20 euro!) NicoBloc kost 39,95 euro in de meeste winkels. Het wordt aanprezen als een natuurlijk middel dat een groot deel van de gevaarlijke stoffen uit de sigaret haalt en in het filter laat zitten. Je druppelt het spul op de filter en na het roken zie je ook dat het filter op verschillende plaatsen gitzwart is geworden. De sigaret smaakt ondertussen een stuk minder naar sigaret en is nog het best te vergelijken met het vroegere Barclays. 

Ik geloof wel dat het werkt want ook de nare aanslag die ik op mijn tong krijg na het roken is grotendeels weg. Maar de belofte om binnen 6 weken van het roken af te zijn is erg optimistisch. Je hebt minder behoefte aan roken en het wordt ook minder, maar het duurt lang. Een keer ben ik door politieagenten aangesproken op het feit dat ik in het openbaar wat in het filter spoot voor ik de sigaret opstak. Of dat drugs waren, want dat werd niet getolereerd! Na een omstandige uitleg en het laten zien van de bijsluiter mocht ik doorlopen maar ik werd met argusogen gevolgd door twee agenten met malle helmpjes op mountainbikes. Je zag ze denken: "Als hij gek gaat doen pakken we hem op en slingeren hem in de bak!"

Als je een stugge roker bent kost het best veel geld om te gebruiken naast de sigaretten. Maar, zoals ik al eens eerder heb uitgelegd, als ik iets koop kijk ik altijd nieuwsgierig naar hoe het werkt, hoe het in elkaar zit en wat er in zit. In dit geval: maisolie, citroensap en water. Dus waarom niet zelf eens geprobeerd. Maisolie is niet zo makkelijk te krijgen, maar bij elke reformwinkel kun je maisstroop kopen. (Een pot voor 2,07 euro) Bijna hetzelfde alleen wat dikker. Citroensap ligt in zo'n leuke plastic namaakcitroen bij de supermarkt (0,69 euro) en water komt uit de kraan. In de flesjes van nicostop kun je 15 milliliter kwijt dus met een aankoop van één pot stroop en één citroen kun je maanden vooruit. In een klein bakje twee theelepels met maisstroop en een paar druppels citroensap mengen en dan 3 milliliter water erbij. Met een injectiepuit zonder naald kun je dat goed uitmeten en de spuit kun je gebruiken om het kleverige goedje in het flesje van nicobloc te spuiten. De dikte van het spul is wat moeilijk in te schatten, maar meestal lukt het wel. Wat een feest, stoppen met roken zonder dure middelen! Alleen ga je de stopdatum steeds verder uitstellen omdat het stoppen toch goedkoop is........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: