Roemloos rouwen

Door Jeroen Geerts                                                                                                

Daar gaat hij dan: 'Na ruim 23 jaar, in de leeftijd van 46 jaar, heb ik roemloos afscheid genomen van mijn oldtimer, een Volvo 164 uit 1970.' De zin zou zo op een rouwkaart kunnen. 

Nadat de auto 10 jaar werkeloos in de garage had gestaan, ben maar eens mijn knopen gaan tellen. Ik had de wagen in 1995 zelf geïmporteerd uit Duitsland. Niet eens zozeer met de gedachte dat het 'goedkoop zou zijn voor de wegenbelasting' maar omdat ik het als mijn favoriete auto beschouwde en dat is hij nog steeds eigenlijk. 

Zoals bij zoveel dingen wijkt ook bij auto's mijn smaak af van wat iedereen een mooie oldtimer vindt. Ik houd van het robuuste uiterlijk, het gewicht van de deuren, de tegendruk van het gaspedaal en vooral van die hint naar Rolls Royce als je naar zijn gril kijkt. De Volvo 164 was bovendien één van mijn eerste auto's. Ik moest hem destijds onder druk afstaan aan een autosloperij. Een gotspe!

Al knopen tellend kom ik nu tot de conclusie dat het de moeite niet meer loont om de wagen zelf op te knappen. Een hele mooie, opgeknapte versie van de auto kost nu ongeveer € 3.000,- . Als ik ermee aan de slag ga ben ik meer dan het dubbele kwijt. Want de versnellingsbak moet gereviseerd, het carrosserie gespoten, de leren stoelen gerepareerd. Als ik het allemaal zoveel mogelijk zelf doe als een hobbyproject, ben ik nog steeds een vermogen kwijt. 

En ik heb geen zin meer in het klussen aan auto's. Als ik naar een motorkap wijs kan ik minimaal twee weken geen handen meer schudden voorafgaand aan een zakelijk gesprek, zonder dat mijn gesprekspartner minimaal een wenkbrauw optrekt na het zien van de zwarte vlekken op mijn handen. Bovendien vind ik het niet meer leuk en dan houdt het gewoon op. 

Na een advertentie komen er verschillende reacties, vooral van sloperijen. Maar ik heb geen zin in die frustratie. Ik heb de wagen gegund aan een oldtimer-Volvo-garage in de buurt. Dan weet ik zeker dat de wagen, of in ieder geval de onderdelen een goede bestemming krijgen. Bovendien heb ik er weer een garagevriendje bij.......  

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)

Voordelen: je ontvangt een melding bij een nieuwe blog, Nadelen: nog meer mailtjes 



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: