Inbreker

Door Jeroen Geerts                                                       

Oorspronkelijk was ik inbreker. Dat is begonnen toen ik een jaar of 14 was. Als iemand in de buurt zijn sleutels vergeten was kon ik de deur voor ze openmaken. ("Ik was inbreker" klinkt als de Amerikaanse ongedierteverdelger die als zijn beroep altijd 'huurmoordenaar' op zijn belastingformulier schreef en daar nooit commentaar op heeft gekregen.)

Op de een of andere manier was ik altijd mijn sleutels vergeten en gingen mijn ouders daar niet van uit. Dus als ik thuiskwam en zij weg waren zat alles dicht. Touwtjes werden al niet meer uit de brievenbus gehangen in die tijd. Ik was een inventief mannetje en had al gauw  door dat je met een oude, ijzeren klerenhanger, door de brievenbus de voordeur kon openmaken. Ik had het ding zelfs ergens aan de zijkant van het huis, in de bosjes verstopt.  
Foto: Cris Deraud

Het ging als een lopend vuurtje, dus als er weer iemand zijn sleutels vergeten was in 'ons' rijtje, dan werd ik erbij geroepen. Tja, eigenlijk ben ik een van de oorzaken van die posters waarop staat dat je de deur op het nachtslot moet doen als je weg gaat. 

Maar ook daar wist ik wel raad op, al gebeurde dat per ongeluk. Bij het aan komen rijden met mijn fiets had ik de afstand tot de garagedeur iets te ruim ingeschat. Ik kwam met een knal tegen de kanteldeur tot stilstand. Daardoor sprong een geleide rol eruit en kon ik de garagedeur aan de onderkant ruim naar achteren duwen en binnenkomen. Omdat het een inpandige garage was kon ik doorlopen naar het huis. De geleiderollen waren makkelijk weer terug te duwen. Dus die 'inbraakmethode' heb ik ook meerdere keren toegepast. 

Hoewel de buurt mijn creativiteit wel handig vond, vonden mijn ouders dit vooral heel eng. Samen met mijn vader heb ik dan ook beugels geplaatst op de garagedeur zodat de geleide rollen er niet meer makkelijk uit gedrukt konden worden. 

Voor al die mensen die het verwerpelijk vinden dat ik 'inbraaktips' geef in een blog: als inbrekers het van mijn tips moeten hebben is het slecht gesteld met ze. Waar ik van uit ga is dat veel mensen eens goed gaan kijken naar het gemak waarmee je binnen kan komen. Als ik het kan bedenken reken er dan maar op dat er ook een heleboel kwaadwillende mensen zijn die dat kunnen. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)

Voordelen: je ontvangt een melding bij een nieuwe blog, Nadelen: nog meer mailtjes 



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: