Voormalige beroepsdeformatie

Waarom herken ik de Lenco PickUp? De L75 of GL 75? In een oogopslag roep ik tijdens de reclame "Hé, een Lenco!" en dan zie ik alleen maar de kop met het element. 


Nu is het reclame voor een opticien die ik dus niet hoef te verrijken met een aankoop want aan mijn ogen mankeert duidelijk niks. Die ene seconde dat deze pickup in beeld is, is voor mij voldoende om de hele sfeer rond deze draaitafel te proeven en te herinneren. 

Foto: www.saturn-sound.com
Deze draaitafels van Lenco waren zeer populair om plaatjes op te draaien. Robuust met een duidelijke aan/uit schakelaar en niet kapot te krijgen ook al gooide je er een  fles bier overheen. Hoogstens slipte het rubberen tussenwiel wat langer door en daarna ging tie weer aan de gang. 



Foto: www.radionostalgia.nl
Door zijn verstelbare snelheid eigenlijk al heel modern want pitchen was geen probleem, een traploze snelheid tussen 16 en 78 toeren per minuut! Wat een apparaat! Een duidelijke voorloper in populariteit en mogelijkheden van de Technics 1200 draaitafel.  

Natuurlijk was het geen snelstarter want door de robuustheid en het gewicht van de draaischijf duurde het zeker één rondje om op gang te komen en dat was voor radiobegrippen toch wat lastig en moeilijk te timen. 
Foto tumblr.com
Daarvoor hebben we de slipmat, hierboven afgebeeld op een Technics 1200 draaitafel. En als je die slipmat dan zelf maakte en wat groter dan een LP dan kon je met relaistjes de mat elektrisch laten vasthouden en loslaten, met een knopje dus, natuurlijk. Of via een knopje in je mengpaneel. Daarmee had je een draaitafel die net zo snel startte als een professionele machine. 

Nostalgie......Herinneringen aan mijn DJ-tijd, dat hierboven ging er door mijn hoofd bij het zien van de reclame van de opticien. 


Nog een kleine woordenlijst voor de jeugd:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: