Babypool

Vroeger had je een babypool. Als bekend werd dat iemand zwanger was werd er al een lijst opgesteld waar je kon inschrijven op geslacht en tijdstip van geboorte.
Foto: Alanmds


Ik weet nog wel dat ik bij de geboorte van een van mijn neefjes eind jaren 60 een bedrag van een paar gulden had gewonnen in die babypool. Ook bij de geboorte van een van de koninklijke kinderen of kleinkinderen hadden we op mijn werk een babypool. Opnieuw had ik gewonnen, een fiks bedrag van zelf wel 40 gulden!

Het leuke was dat je kon winnen zonder dat het helemaal een gok was. Je kon er altijd een beetje in de buurt zitten omdat niet alles onbekend was. Het was tenslotte ongeveer berekend wanneer het kind geboren zou worden. 

De romantiek hiervan is een beetje voorbij. Nu is vaak bekend wat het wordt en daarmee is die gok er een beetje af. Het heeft nog lang geduurd dat de meeste mensen het geslacht van hun kind voor zich hielden maar steeds vaker wordt dit snel met iedereen gedeeld. 

Nou ja, dan kun je altijd nog gokken op de tijd van de geboorte. "Nee hoor. Ik heb het al met mijn gynacoloog besproken: het wordt woensdagmiddag om 4 uur gehaald" zo sprak een kennis van me.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: