Schoonheidscommissie

Foto Google Maps
Door Jeroen Geerts
Als je nu kijkt naar de foto, wat valt je dan op aan de huizen? Vind je het niet raar dat het meest linkse huis op de hoek géén dakkapel heeft? 

Dat komt nou door de schoonheidscommissie van Den Haag in het vroege begin  van de jaren 70. Dit is het huis waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. Dat dakraam dat je nog net kan zien zitten, daaronder zat mijn kamer. 

Mijn vader bedacht met nog 4 kinderen thuis dat het wel handig zou zijn om de zolderkamer te voorzien van een dakkapel zodat er extra ruimte ontstond. Hij liet tekeningen maken en pleegde zelf ook nog de nodige technische berekeningen ter ondersteuning van het plan. Dat geheel ging naar de schoonheidscommissie voor een oordeel. 

Toen leek het voor mij alsof die schoonheidscommissie een dictatoriale benadering van oordelen had. Hun wil was wet en beroep tegen een beslissing was zinloos. Er volgde inderdaad een bot "nee" als antwoord op het verzoek om deze verbouwing te mogen uitvoeren. Reden? "Een dakkapel paste niet in het beeld van de straat." Als je de foto bekijkt zie je dat de héle straat een dakkapel heeft (toen ook al), behalve ons hoekhuis. 

Daar is bij mij het idee ontstaan dat een schoonheidscommissie in het leven is geroepen om dingen tegen te houden en niet om toestemming te verlenen. Het lijkt mij nog steeds een groepje machtswellustelingen, oud-kolonels met een verknipte kijk op architectuur. Dit zal vast de invloed van mijn vader zijn. 

Die was boos, héél boos. Hij deed vervolgens iets wat ik hem daarvoor en daarna ook nooit meer bewust heb zien doen. Hij overtrad de wet. Een bijzondere opgave voor iemand die altijd gezagsgetrouw was. In dit geval oordeelde hij dat met dit soort dom volk (de leden van de schoonheidscommissie) niet te redeneren viel. 

In plaats van een dakkapel kwam er een groot kantelraam in het dak. Eigenlijk moest daar ook toestemming voor gevraagd worden, maar dat weigerde mijn vader. Het raam kwam er illegaal. 

Voor jou komt dit misschien over als een "Do ist der Banhof" actie (als je dit niet kent: hier is de link, kijk op 31.50 minuten) maar voor mij: ik vond mijn vader best wel stoer.  

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: