Doorstroming

Door: Jeroen Geerts
Jarenlang is er geprobeerd het verkeer terug te dringen door het autogebruik te ontmoedigen.
Foto: Adrian van Leen
Maak de binnenstad autovrij, zorg dat verkeerslichten de verkeersstroom zoveel mogelijk tegenhouden, zorg dat men zich ongemakkelijk voelt als je van A naar B gaat in een -god beter het- auto! 


Heeft het eigenlijk zin gehad? Is het autogebruik afgenomen? Zonder Maurice de Hond er op los te laten lijkt dat voor mijn gevoel niet zo te zijn. De keren dat ik een trein heb genomen naar een afspraak had ik altijd de pech dat er ernstige vertraging ontstond. Dan leer je het wel af. Want hoe het ook zij, met een auto heb je toch meer zelf in de hand of je wel of niet ergens op tijd op een afspraak bent. Of zoals mijn vader altijd deed met de reis naar zijn werk: zo erg op tijd met de auto vertrekken dat als je pech krijgt je er ook nog lopend op tijd bent. 

Nee, het lijkt er niet op dat er minder van de auto gebruik wordt gemaakt of dat er minder auto's bij zijn gekomen sinds het ontmoedigingsbeleid is begonnen. Wordt het dan geen tijd om het schip te keren? Inzetten op maximale doorstroming? 

Zoals de milieubeweging plotseling vóór het gebruik van kernenergie leek te zijn kan het ook gebeuren dat diezelfde beweging voor de inzet op goede doorstroming van het verkeer gaat zijn. Files en opstoppingen in het algemeen lijken mij een bron van vervuiling. (De auto vervuilt tenslotte het meeste tijdens het stationair draaien bij het stilstaan.)

En als we dan toch bezig zijn, kijk eens naar een paar handige oplossingen vanuit het buitenland. Hier proppen we een supermarkt (ook nieuwe) in de binnenstad of de dorpskern, in een kleine ruimte zodat je als het een beetje druk is niet meer normaal kan winkelen. Iedereen loopt elkaar in de weg en dan worden er ook nog volop vakken gevuld. In bijvoorbeeld Engeland staan grote supermarkten buiten stad en dorp. In een zee van -goedkope- ruimte kan iedereen zijn gang gaan. Het lijkt er nooit echt druk en er is voldoende ruimte voor een grote parkeerplaats. Scheelt een hoop ergernis, lijkt me.

Een ander goed Engels voorbeeld is de kermis. Waar hier tijdens de kermis het plaatselijk plein -met daarop ook de supermarkt- wordt afgesloten voor het verkeer in verband met de kermis staat die in Engeland gewoon op een weiland nét buiten stad of dorp. Geen overlast, ruimte genoeg en door lagere leges ook goedkopere botsautootjes. 

Zelf in drukke dorpen en steden lijkt het wel of alles daar in Engeland wat makkelijker doorloopt. Dat moet toch een beleidskwestie zijn. Van een ontmoedigingsbeleid heb ik in ieder geval nooit veel gemerkt. Hier had ik op een gegeven moment een neefje die maandelijks in Amsterdam meer betaalde voor zijn parkeerplaats dan voor zijn hypotheek. Hij woont nu dan ook buiten de stad. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: