Omroepje (3): RANO

Door Jeroen Geerts
Foto: Carlos Paes
Na mijn verhuizing naar Den Haag was het ook tijd voor een nieuwe uitdaging op omroepgebied: de ziekenomroep. Ik heb me destijds aangemeld bij de RANO in die plaats.  

Ziekenomroepen waren in die tijd een broedplaats voor nieuw landelijk talent. Bij de Haagse RANO kwamen ook een paar Bekende Nederlandse Presentatoren vandaan. De ziekenomroepen hadden vaak ook een arrogante uitstraling als je mee wilde doen. 

Voordat je achter een microfoon of mengpaneel mocht plaatsnemen moest je eerst een traject afleggen om binnen te komen bij de uitvoerende krachten. Het bestuur had bepaald dat iedereen, ongeacht het talent dat iemand bezat, eerst een paar weken moest opruimen (plaatjes), archiveren (draaiboeken), en lijsten moest schrijven (voor BUMA/STEMRA). Daarna mocht je misschien naast iemand gaan zitten die presenteerde en een hele lange tijd verder kon je heel misschien een programma krijgen nadat je een test had afgelegd. (We praten over een omroep voor ziekenhuizen met misschien maximaal een paar honderd luisteraars).

Deze stellingname leidde soms tot bizarre situaties. Jan de Hoop (ja, die van RTL ontbijtnieuws, toen nog onder de naam Frank van der Mast), die heel lang een programma had gedaan bij de RANO, was daar weggegaan omdat hij bij de AVRO ging werken en dacht geen tijd meer te hebben voor de ziekenomroep. Uiteindelijk bleek er nog wel tijd en wilde hij graag weer terugkomen. Tja, dat kon wel volgens de geldende regels, maar dan moest hij eerst een test afleggen om te kijken of hij wel goed genoeg was. 

Ik was nog in het stadium van plaatjes-opruim-hulpje maar melde bij aanwezige bestuursleden dat die test toch eigenlijk van de gekke was en koos dus stelling voor Jan. Gevolg was dat ik bij mijn volgende bezoek uit de studio verwijderd werd omdat ik me "onheus had gedragen". 

Ik moest daarna niet veel meer van ziekenomroepen hebben. Heb zelfs een protestbrief gestuurd toen het bestuur van de RANO het maakte om bij het zoveel jarig bestaan te melden dat "Jeroen Geerts van Radio West óók bij de RANO was begonnen!" Wat een stelletje....

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: