Hemelbestormer

Door Jeroen Geerts.
Mijn oude chef heette meneer Landers en hij had er bijna 40 dienstjaren opzitten. Ik was het "broekkie" dat voor het eerst werkte en bij hem in "het blok" was ingedeeld. Mijn eerste baan was administratief medewerker bij de Gemeentelijke Sociale Dienst in Den Haag. Dat zat aan de Neherkade. 


Foto Michael & Christa Richert
Mijn baan was ambtenaar zijn op een dossierafdeling. Alles wat er grappig over ambtenaren wordt gezegd heb ik op die afdeling meegemaakt. Collega's die demonstratief de  deur op slot deden als het vier uur was, die bewust de zaak traineerden, die in de pauze even gingen slapen met hun hoofd op een telefoonboek. Echt waar. Het was de centrale dossier afdeling, afgekort CDA en daar kon je toch dagelijks wel grapjes over maken, zeker als je zoals ik, openlijk politiek links georiĆ«nteerd bent.  

Oude chef Landers was geen pijl op te trekken. De ultrarechtse baas zat de ene dag vol grapjes en de volgende dag was hij uiterst chagrijnig. Een schoolvoorbeeld voor manische depressiviteit. Bijna aan zijn pensioen toe droomde hij van het buiten rondlopen en zo nu en dan door de ramen van zijn afdeling naar binnen gluren. (Hij woonde aan de overkant.)

Na enige tijd weet je hoe zo iemand kan zijn en kan je aan de gezichtsuitdrukking zien of je op je tenen moet lopen of een grapje kan maken. Een keer staarde Landers uit het raam met donderwolken boven zijn hoofd. Stil en snel probeerde ik mijn werk te doen. Vergeefs. Opeens schreeuwde Landers uit het niets: "Dat komt allemaal door jullie, stelletje  progressieven! Jullie verpesten de wereld met je sociale gedrag! En jij bent ook zo'n hemelbestormer die net komt kijken!" Ik denk dat mijn mond open hing van verbazing. Het kwam vanuit het niets en ik wist ook niet zo gauw wat te zeggen.  Achter Landers zag ik collega's in de lach schieten, maar alleen buiten het gezichtsveld van Landers natuurlijk.  

Ik moet nog wel eens aan Landers denken als er weer zo'n rechtse bal met heel veel overtuiging zijn mening verkondigt en geen andersdenkenden tolereert. Ik vraag me altijd af waarom Rechts Nederland minder respect voor Links Nederland kan opbrengen dan andersom.  Nee, rechtse ballen hebben de waarheid in pacht en hebben altijd gelijk. :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: