Copycat

Door Jeroen Geerts                                                                                                                                                                                               

Nederlands Drama wordt steeds populairder. Nu is er vlak voor de zomer weer een nieuwe Nederlandse serie gestart, De Jacht. Geprogrammeerd op een tijd dat er weinig gelijksoortig tegenover staat op andere zenders, heeft SBS6 gekozen voor scoren zonder vechten.  

Het is een spannende thrillerserie die lekker wegkijkt. Ik vind het altijd zonde als een serie met meerdere afleveringen tegelijk voorgeschoteld wordt. Natuurlijk zou ik het liefste hebben dat ik op een website van De Jacht gewoon kan kiezen voor een aflevering, als ik daar zin in heb en die dan betaald of met reclame kan kijken wanneer ik wil, maar het is nu eenmaal gemaakt voor traditionele TV. 

Je moet even geduld hebben en wachten tot het verhaal van De Jacht op gang komt. De voornamelijk Amerikaanse traditie van een pilot-aflevering waarin je de achtergrondverhalen kan stoppen, is hier niet gebruikelijk. Dus in de eerste afleveringen zit je naast het te volgen verhaal ook nog vol vraagtekens over de verkniptheid van de hoofdrolspelers.  

Net als bij haar vorige hitserie, Celblok H, heeft SBS (en productiebedrijf Talpa) leentjebuur gespeeld in Scandinavië. Waar we vroeger met veel ontzag naar de kwaliteit van Brits televisiedrama keken, is nu Scandinavië helemaal de bom. Ik noemde al Celblok H, maar ook Occupied (FOX) en diverse populaire KRO detectives zijn uit dat land afkomstig. 


Bij de Nederlandse remake van De Jacht lijkt ook veel naar uiterlijke overeenkomsten gezocht te zijn. Dat is goed te zien bij de vergelijking van 'onze' hoofdrolspeelster Loes Haverkort met Chloë Sevigny in het origineel. Ook het uiterlijk van Fedja van Huet komt vreemd genoeg redelijk overeen met de Scandinavische acteur James D'Arcy. Dit fenomeen is al eerder vertoont. Als je stukken ziet van de originele Celblok H, dan valt je ook onmiddellijk de overeenkomsten in uiterlijk van de acteurs in de Nederlandse versie op. 


Na twee afleveringen van De Jacht is het duidelijk dat er een mooie, nieuwe en spannende serie op de buis is verschenen. Ik geef geen clou weg als ik zeg dat 'de goeden altijd overwinnen' maar wil zeker benadrukken dat de spanning er uiteindelijk goed in zit. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)

Voordelen: je ontvangt een melding bij een nieuwe blog, Nadelen: nog meer mailtjes 



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: