Commentaar

Door Jeroen Geerts
Heb jij ook zo'n hekel aan het commentaar bij het Eurovisie Songfestival? Ik wel! Al jaren. Na het een tijdje niet meer te hebben gevolgd kijk ik de laatste jaren toch weer. Waar het in het verleden een typisch homo-feestje was, zie je dat het nu toch weer meer mainstream begint te worden, natuurlijk ook door het optreden van onze Nationale Rockbitch Anouk, vorig jaar. 

Toen waren wij natuurlijk voor Griekenland, ook al omdat we daar op het moment van uitzending waren. Dan zie je dat het helemaal niet leeft in Griekenland. We moesten de ober omkopen om de TV op een kanaal te zetten waar het songfestival werd uitgezonden. Daarna liep de tent leeg. Vervolgens hebben we luidkeels meegezongen met het Griekse nummer (Alcohol is free!) en afgesproken dat àls ze wonnen, wij de rest van de avond gratis drinken zouden krijgen. 

Maar, als je niet op vakantie bent, krijg je het Nederlandse, tenenkrommende commentaar. Al sinds jaar en dag wordt het songfestival véél te serieus genomen door de Nederlandse "commentaristen".  Het wordt niet genomen zoals het vooral is: een amusementsprogramma waar je best mag lachen om alle serieuze en minder serieuze optredens. Dit jaar weer een overspannen Jan Smit erbij die omslachtig uitlegt waarom een artiest een noot niet haalt en waarom dat zo jammer is.

Telkens als de presentatoren aan het woord zijn of god-betere-het een interview doen dat niet ondertiteld wordt, trekken de commentaargevers hun muil open om te vertellen wat zij van de artiesten, nummers of kleding vinden. Totaal respectloos. Vroeger schakelde ik daarom al gauw over naar de BBC die met het juiste kritisch, humoristisch en satirisch commentaar mijn avond weer goed maakten. Ze praatten ook door de presentatie heen maar wat ze zeiden kon ik waarderen door de insteek die gekozen werd: het was een leuk feestje en absoluut niet serieus. Een valse noot kreeg als enig commentaar: "Mmmm...." en daarmee was de toon gezet. We wisten allemaal dat het fout zat. Maar ja, de BBC heeft besloten de voorronden niet uit te zenden op BBC 3 uit te zenden en dat krijg ik alleen in een PlusPakket van de kabel, en die wil ik niet. Dus waren we nu min of meer tot de Nederlandse uitzending veroordeeld.

Eigenlijk verbaasd het mij dat de uitzending niet ergens op een TV kanaal of via een internetstream zónder commentaar aangeboden wordt. Laat ons kijkers onderling lekker zelf commentaar geven op wat we zien! 


Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: