Dromen met na-synchronisatie

Door: Jeroen Geerts
De dromen die ik heb zijn de laatste tijd heftig en talrijk. Dit schijnt een bijwerking te zijn van
Foto: Michael Lorenzo
bepaalde medicijnen. Voorlopig heb ik er niet heel erg veel last van, maar leuk is anders. 

Iedereen droomt maar vergeet eigenlijk altijd weer waar je over gedroomd hebt. De bijwerking van het medicijn schijnt te zijn dat je je dromen langer onthoudt. (Zoals je weleens bij een nare droom de hele dag een naar gevoel blijft houden zonder dat je nou je vinger op een duidelijke oorzaak kan leggen....) 

Sommige dromen blijven je altijd bij om de een of andere reden. Zo weet ik nog een droom van toen ik een jaar of 7 was, waarbij het leukste meisje van de  klas als een engeltje in-het-wit (met vleugeltjes) neerdaalde in de achtertuin van mijn tante (dat kwam vast door mijn katholieke opvoeding). Het beeld is mij altijd bijgebleven. 

Ook een oorlogsdroom waarbij ik vertrok uit mijn ouderlijk huis in Den Haag en zag dat de hele buurt in ruïnes was veranderd, zal ik niet zo gauw vergeten. Zo kan ik er nog wel een paar opnoemen van het zien van neerstortende vliegtuigen of zelf kunnen zweven. Gelukkig heb ik nooit directe relaties kunnen leggen met de actualiteit anders zou ik misschien kunnen denken dat ik voorspellende gaven heb. 

Wat me echter het meest verbaasd zijn de momenten waarop 'echt' geluid in je droom mee gaat doen en ook synchroon loopt met de gebeurtenissen: onlangs droomde ik dat ik in een lift stond en op de knop drukte waarna de lift een geluidje maakte en ik dacht "Goh dat lijkt de wekker van Marja wel". Het was ook de wekker van Marja, maar hoe kan dat geluid precies komen op het moment dat ik op de knop druk? Ik weet toch niet wanneer die wekker afgaat? Of droom ik met terugwerkende kracht, hoor het geluid en verzin het verhaal erbij met een soort vertraging in het geluid  waardoor het synchroon loopt? 

Het is me meermalen gebeurd en ik vraag me af: moet ik met deze vraag bij de huisarts, de psycholoog, de psychiater of de paranormale wetenschapper zijn?  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: