Talent

Door Jeroen Geerts. 
Waar zit het ware talent? Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat die in de inhoud zit die iemand weet te maken los van de middelen.


Ik ben zelf het belang van talent in gaan zien nadat een collega van mij terugkwam van vakantie met prachtige foto's. Geen vakantiekiekjes maar kunststukjes van deuren, hoogspanningsmasten en zelfs grassprieten. En op een wonderbaarlijke manier op de foto gezet. Met een zon die net om de hoek kwam kijken of een stukje tegenlicht dat er prachtig uitzag. 

"Maar je was je camera toch vergeten?", bracht ik bijna stotterend uit. Hij had de foto's gemaakt met een wegwerp camera. Dus niks geen schermpje waar je een preview van de foto zag, of 20 keer een foto maken zodat er hopelijk eentje bij zat die goed was. Het talent zat in de compositie, de belichting of gewoon het gegeven van het onderwerp. 

Ik was jaloers ja. Ik kan dat niet. Mijn technische kant is sterker dan mijn visueel kunstzinnige kant. Iedereen kent wel iemand in zijn of haar omgeving die een talent bezit. Je bent trots of misschien een beetje jaloers. Maar een ding zal je met me eens zijn, het talent zit 'm niet in de middelen die zo iemand gebruikt. 

Een talentvolle muzikant kan muziek maken op alles dat geluid maakt. Die heeft geen dure gitaar of merkpiano nodig. Een goede tekenaar kan op de achterkant van een papieren servetje met een gratis potloodje van de IKEA een prachtige tekening maken. Een goede kok heeft geen uitgebreide keuken nodig met top-of-the-bill pannen en fornuizen. Zo'n kok kan een topmaaltijd klaarmaken op een spiritusbrandertje, met twee lege conversenblikjes en een deksel van een koekjesblik. 

Laat je niet meer vertellen dat dure middelen nodig zijn om dingen te bereiken. Misschien gaat het er beter of makkelijker mee. Maar als iemand talent heeft komt er een prachtige inhoud ongeacht de middelen. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)

Voordelen: je ontvangt een melding bij een nieuwe blog, Nadelen: nog meer mailtjes 



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: