Ondertiteling

Door Jeroen Geerts
Als mijn ouders van huis waren, soms voor een dag, soms voor meerdere dagen, was er altijd iemand 'de baas'. Met allemaal oudere broers in huis begrijp je dat ik nooit 'de baas' was. Dit speelde in de tijd dat mijn oudste broers en zus al het huis uit waren. 

Natuurlijk was er nog een 'baas boven baas'; dat was dan mijn tante die regelmatig kwam checken of er nog een huis stond. 

Een van mijn oudere broers was nogal educatief en pedagogisch aangelegd. Dat speelde op als mijn ouders weg waren en hij dus 'de baas' werd. Ook al op een leeftijd van rond de 17 jaar was zijn stelling dat ondertitels op televisie slecht waren voor de ontwikkeling van kinderen. Waar je nu (zeker bij DVD's) de ondertitels gewoon kan uitzetten, kwam daar toen nog wat kunst en vliegwerk aan te pas. 

Met veel gevoel voor drama werden op het televisiescherm op de plek waar de ondertitels verschenen, een paar stroken plakband aangebracht van het type dat in de jaren zestig ook werd gebruikt voor de isolatie van kabels. Het plakte goed, erg goed. Ook al was het dubbelzijdig plakband nog niet uitgevonden, dit plakband wás dubbelzijdig, zeker als het al een tijdje lag. 

Zo keken we naar buitenlandse series. Gokken wat er gezegd werd en proberen door het beeld de tekst te begrijpen. We konden mijn broer wel afschieten natuurlijk. Maar ik moet zeggen dat ik daar later van teruggekomen ben. 

Toen we in de jaren 70 in Brabant woonden hadden we ook Duitse TV naast de twee Nederlandse zenders. Alles was nagesynchroniseerd en alles was in het Duits. (Dat was de tijd dat gerenommeerde artiesten zoals de Beatles, ook nog een Duitstalige versie opnamen.) Daardoor heb ik wél Duits leren verstaan en deels ook leren spreken, al is het maar op zijn steenkolens. 

Dat plakband op de TV heeft er maar één keer gezeten trouwens. Na thuiskomst is mijn vader een week bezig geweest om met de meest agressieve chemische substanties de lijmresten van de TV te verwijderen. De waas die dat op het glas veroorzaakte is altijd blijven zitten. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: