Kijken wat we willen (1)

Door: Jeroen Geerts
Zijn we al zo ver? Volgens mij zijn we al zo ver. De techniek is er, de uitvoering is nog erg gebrekkig. Een tijd geleden schreef ik al een keer over de toekomst van de media. Ondertussen zijn de mogelijkheden om zelf te bepalen wat ik kijk en wanneer ik kijk wel verbeterd maar nog steeds niet optimaal. 


Ik las kortgeleden een stukje van een Social Media Mannetje die een conversatie beschreef met een mevrouw van UPC over het opzeggen van zijn kabel-TV abonnement. Met zijn smart TV kon hij alles waar hij naar wilde kijken, vinden op internet, dus de gangbare TV aansluiting kon verdwijnen. Ben blij dat er meer mensen zijn die met de toekomst van media bezig zijn. 

Ik heb wel ontdekt dat de kabelmaatschappijen en omroepen elkaar in stand houden. Een kabelmaatschappij levert internet nog steeds als een bijproduct en de TV aansluiting lijkt het belangrijkste. Daarop kun je dan kijken naar omroepen die voor jou bepalen wat jij leuk vindt. Om het nog makkelijker te maken kun je dan kiezen uit pakketten met allemaal omroepen die voor jou samengebundeld zijn. 

Ook voor het TV-via-Internet aanbod geldt dat dit gewoon vaak in dezelfde pakketten is opgedeeld als de reguliere tv. Terwijl hier toch de toekomst voor het grijpen ligt. In plaats van alle mogelijkheden creëren om op de ouderwetse manier naar omroepen te kijken op je telefoon, tablet en computer zou het kabelaars sieren als ze meer energie steken in een partieel aanbod. 

Zo zag ik een aankondiging van een leuke serie op RTL Crime. Je zou denken dat deze dan via RTL XL (de uitzending gemist van RTL)  beschikbaar zou komen. Maar nee, de programma's van RTL Crime zijn niet op internet beschikbaar. Ik kan wel naar RTL Crime kijken op de kabel, maar dat kost mij dan 11 euro per maand en krijg ik er 41 andere omroepen bij waar ik nu helemaal geen behoefte aan heb. Ik wil die serie zien. En daar ook nog apart voor betalen. Of reclame accepteren. Het kan niet. 

Wat wel kan is illegaal de serie downloaden en bekijken. Ik zou het nu zelfs nog kunnen accepteren als ik ervoor kan kiezen om alléén RTL Crime aan te zetten voor de duur van de serie, tegen een redelijk tarief. Dan accepteer ik ook het marketingbombardement om mij langer aan de omroep verbonden te laten zijn. 

Neem een zender als Journaal24. Een doorlopende stream van de laatste journaaluitzending. Prima initiatief. rondje kijken, klaar. Nee, dat moest meer gevarieerd dus nu is het "NPO Nieuws" en moet je soms eerst door allerlei andere uitzendingen om een keer het journaal te zien. Live persconferenties (kan in aparte stream), jeugdjournaal (kan in aparte stream) niemendalletjes en een programma als Regioned, met de "grensoverstijgende actualiteiten van regionale omroepen". (Deze omroepen zijn voor de verschillende regio's en ik ben niet geïnteresseerd in het klompenfestival in Tietjerksteradeel.) Kan trouwens ook prima in een eigen stream aangeboden worden zodat niemand het hoeft te missen. Waarom alles bundelen als het ook apart kan?

Het voelt een beetje als winkelen in een supermarkt met de voorwaarde dat als ik melk koop, ik ook yoghurt, hamburgers en hondenvoer moet aanschaffen. Maar ik heb helemaal geen hond? "Tja, jammer, maar het zit nou eenmaal in het pakket." 



Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: