Euthanasie

Door Jeroen Geerts
Mag je iets euthanaseren dat eigenlijk nog niet dood is en dat ook niet wil gaan? Jarenlang worden fabrikanten er al van beschuldigd dat ze producten maken die zo zijn gemaakt dat ze snel kapot gaan zodat we nieuwe moeten kopen of reparaties moeten uitvoeren. Als deze complottheorie géén theorie is, dan heeft Microsoft zijn werk slecht gedaan. 

Als er één product genoemd kan worden waarbij het de grootste moeite kost om te euthanaseren is het wel Windows XP.  Iedereen heeft er een mening over en het lijkt wel dat als Microsoft was doorgegaan met ondersteunen XP ook nog wel de komende 10 jaar had overleeft. 

Nu ben ik zelf ook wel iemand die blij is als iets werkt en verandering dan ook schuwt, zoals veel mensen die door schade en schande wijs zijn geworden en geen "Early Adopters" meer zijn. In 2006 draaide een radio-automatiseringssysteem bij mijn omroep nog gewoon op DOS 6. Het draaide en deed zijn werk. De server -een nep Novell 3.0 op Linux- was al een jaar niet off-line geweest. Wat wil je nog meer.  

Nu worden we (de mensen die nog XP gebruiken) allemaal bang gemaakt voor verschrikkelijke gevolgen als we nog XP gebruiken. Het lijkt de overgang naar het jaar 2000 wel! Dan zijn er natuurlijk ook fabrikanten die van de angst gebruikmaken en dure beveiligingsopties aanbieden. Het is vooral vervelend voor degenen die niet anders kunnen dan gebruik maken van XP, omdat bepaalde software niet werkt of omdat upgraden gewoon te duur is. 

Gelukkig geeft mijn oude club Ngi-NGN een avondje over XP en hoe je daar mee om kunt gaan. Daar kan ik dan mijn vraag stellen. Ik hàd namelijk nog één XP machine in huis. Voor de prijs van € 14,95 kon ik deze upgraden naar Windows 8. Eerst natuurlijk de check-software gedraaid, of het apparaat het wel allemaal aankon. Dat bleek te kunnen. Upgraden dan maar! U raadt het al: na 6 keer opnieuw opstarten verscheen "the blue screen of death" en was het over met de machine. Nooit meer aan de praat gekregen, terugschakelen naar XP bleek niet meer mogelijk en Windows 7 kopen (dat wel bleek te werken) ging me net iets te ver. 

Ik leef met iedereen mee die niet wil dat XP ge-euthanaseerd wordt. Ik weet zeker dat er genoeg mogelijkheden bestaan om enigszins veilig nog een tijdje door te gaan met XP. Misschien komt er wel een soort open source-achtige XP veiligheidscommunity op internet, misschien wordt die community wel geboren op die avond bij NGN........wie weet.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: