Straaljager boven de stad

Door Jeroen Geerts
Dat was mij al niet meer gebeurd sinds de jaren 60. Een straaljager boven de stad. Op z'n kant door de bocht. Vorige week gebeurde dat. Met bulderend geraas en heel angstaanjagend. 

Foto: Andrew Storey
Voor mensen die in de buurt van een legerbasis wonen waarschijnlijk gesneden koek, maar zo'n ding boven je tuintje laag over zien vliegen is best eng als je het niet gewend bent. Je verwacht dan ook dat je meteen in het nieuws hoort wat er aan de hand is. Een gekaapt vliegtuig of piraten op de kust, maar we hoorden niets. 

Het deed me denken aan mijn lagere schooltijd. Ik zat in Mariahoeve in Den Haag op school en dat zat dichtbij het toenmalige militaire vliegveld Ypenburg. Ik weet nog wel dat we, zeker in de zomer met open ramen, regelmatig testende motoren hoorden bulderen en  straaljagers laag over zagen vliegen. In die tijd hoorde je ook regelmatig vliegtuigen met een knal door de geluidsbarrière gaan. Iets dat je tegenwoordig nog nauwelijks hoort, maar toen was je daar aan gewend. 

In Schotland heb ik een keer meegemaakt dat ik als enige door een langgerekt dal reed en er plotseling een militair vrachtvliegtuig van achteren heel laag over kwam vliegen en al zwaaiend met zijn vleugels door de vallei verder ging. Dat is even schrikken als je dat niet ziet aankomen. 

Het meest enge was echter de vierdaagse in Nijmegen, ik denk in 2005. Vanwege de terroristische dreigingen was het al een paar jaar steeds meer een militair feestje aan het worden met luchtsteun van helikopters en heel veel bewaking. Ik was een TV reportage aan het maken en zag plotseling in de verte een Apache gevechtshelikopter met volle bewapening laag over de Via Gladiola aan komen vliegen. Écht laag bedoel ik dan! Je kon de raketten zien en de kogels tellen, zo laag. Normaal ben ik een ijskonijn en film altijd door, deze keer was ik zo verbijsterd door alle schrikkende en bukkende mensen op de weg voor mij, dat ik de opnameknop niet heb ingedrukt. Dat was op zeker een Youtube-viral geworden. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner



Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: