Omgekeerde wereld

Eigenlijk is het omgekeerde wereld. Het rotste werk betaald het slechtst. Kom ik nu met deze uitspraak op een zwarte lijst met communisten? 

Ik vind het meer realiteit. Persoonlijk heb ik niet zoveel bezwaar tegen een beetje omgekeerde wereld van nu. Net als in Groot Brittannië niet zo heel lang geleden, waar de vuilnismannen een vorstelijk salaris verdienden ten opzichte van de administratieve ambtenaren. Juist omdat niemand vuilnisman wilde zijn en dat had dan weer -typisch op z'n Engels- met aanzien te maken. Prestige dreef mensen naar het slecht verdienende ambtenaarschap. 


Foto: Vassilis Kokkinidis
Helemaal gek is het idee van omgekeerde wereld niet. We huren goedkope krachten in voor dingen die wij niet willen doen omdat we het te vies of te vervelend vinden. Terwijl we eigenlijk helemaal happy moeten zijn dat iemand ze wil doen. Ga jij de toiletten schoonmaken in een openbare gelegenheid? Waarom dan slecht betalen?

Ik hoor al mensen zeggen dat ze jarenlange opleidingen hebben gevolgd en daar dan ook credit voor willen hebben in de vorm van een hoog salaris. 

Maar die toiletjuffrouw is al heel jong begonnen met dat vieze baantje en werkt ook door tot haar 67-ste. Heeft er dus veel meer kilometers opzitten dan iemand die eerst redelijk beschermd studeert en daarna gaat werken. 

"Maar ik heb een hoge verantwoordelijkheid in mijn werk....dus verdien het." De verantwoordelijkheid van iemand die de toiletten schoonhoudt is tegenwoordig nog veel belangrijker. Zeker in deze tijd dat echt alle 99,9 procent van de bacteriën dood moet omdat de kinderen er niet meer mee zijn opgevoed. Kortom: draai het maar eens om.

Goed, de wereldeconomie zit niet te wachten op wéér een omgekeerde piramide, na die met veel senioren en weinig junioren. Dan zeker nu er nog eentje bij creëren, met veel grootverdieners en weinig kleinverdieners....nee, gaat niet. 

Ik zou een discussie over de hoogte van de bonus van de stucadoor of de "balkenende-norm" voor de kantinejuffrouw wel erg leuk vinden om een keertje aan te treffen. Maar in mijn hart ben ik dan ook een oude communist.


Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)

Voordelen: je ontvangt een melding bij een nieuwe blog, Nadelen: nog meer mailtjes 



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: