Programmeren

Door: Jeroen Geerts
Begin jaren tachtig paste ik tijdens vakanties op bij mijn zus die toen in Emmen woonde. Zij heeft twee kinderen die in leeftijd net 8 en 9 jaar met mij schelen. Net genoeg leeftijdsverschil om met een beetje autoriteit (ahum) op te kunnen passen en ook nog leuke dingen te kunnen doen met enigszins gezamenlijke interesses. 


Genieten van enge films (De Lift), samen films maken (Operatie Toiletrol) en 's nachts in het pikkedonker naar een berg in het plaatselijke bos. Verder was ik als oom geloof ik wel redelijk relaxed. Ook toen een van mijn neefjes met de beste bedoelingen mijn auto ging poetsen met koperpoets. Dat is er dus nooit meer vanaf gegaan. Geeft niet, komt goed, aan alle auto's komt een eind. 

In Emmen heb ik ook de eerst stappen op het gebied van computers gezet. De toenmalige vriend van mijn zus had een Newbrain computer. Wow! 

Het getoonde model klopt niet helemaal, die van hun had geen schermpje dus je moest alles op de tv bekijken.  Bovendien was er nog niet zoveel beschikbaar dat vooraf kant en klaar aan programma's werd aangeleverd. Eigenlijk moest je alles zelf programmeren. 

Die paar weken dat ik met het apparaat mocht spelen heb ik zoveel geleerd. Vandaar dat ik nu nog steeds roep dat je kinderen in ieder geval die ervaring moet geven om zelf dingen te bedenken en uit te voeren en een beetje te snappen wat een computer is en doet. Wil je letters op papier? Schrijf er zelf maar een programma voor, hier zijn wat voorbeelden. Ik ben het dan ook roerend met Neelie Kroes eens. Wat ben je trots als het voor de eerste keer lukt om een paar regels uit te printen. 

Omdat ik niet warmloop voor computerspelletjes , had ik in 1983 op de NewBrain een programma gemaakt voor het opslaan van alle grammofoonplaten die ik had zodat ik heel gemakkelijk een plaat kon terugvinden. Ik kon zoeken op naam, titel, jaartal en zelfs op onderwerp (tag dus). Zo'n programma bewaren kon wel, maar dan moest je alles opnemen op een cassettebandje en dat duurde wel even. (Als al mijn platen erin zouden staan zou het nog veeeeeeeel langer duren om in te laden, niet erg praktisch in gebruik dus.) Een simpele "Control-S" was er nog niet en auto-save al helemaal niet. 

Na uren programmeren had ik volgens mij een werkend programma. Nog even iets hier rechtzetten en daar veranderen en vervolgens volgde het commando "run". Het moment dat ik op de enter knop drukte viel de stroom uit. Niet alleen in huis, maar in heel Drenthe. Voor een paar uur lang. Ook al weet je dat het niet kan, denk je toch heel even........heb ik.....???? 

Het programma heb ik dus nooit gebruikt. Ik had niet gesaved en alles opnieuw intikken daar had ik geen zin in. Move on naar het volgende project. 


Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

1 opmerking:

  1. Floris Liesker: De Newbrain! Briljant! Ik heb ook heel wat uurtjes achter dat ding doorgebracht. Ooit koop ik er een voor mezelf...
    Jeroen Geerts: Als je er £200 voor over hebt.....maak ik wel een voeding voor je, want die ontbreekt bij deze aanbieding op Ebay.
    Floris Liesker: Haha nou zo verknocht ben ik er nou ook weer niet aan... Ik heb wel die voeding hier liggen toevallig.

    BeantwoordenVerwijderen


Je kunt me ook volgen op: