Door Jeroen Geerts
Laat me nog even doorzeuren over reclame, ik blijf dat een fascinerend onderwerp vinden.
Nederlanders van een bepaalde generatie (okay, de iets ouderen...) kunnen moeiteloos mee-rappen op reclamedeuntjes en uitspraken die er in het verleden ingestampt zijn.
Ook al gebruiken ze de kreet het al jaren niet meer, toch zijn er velen die bij het horen van de Omo melodie aan het eind automatisch "Niet Duur" zingen, prevelen of in ieder geval denken. Kijk dat is marketing als zoiets jaren blijft hangen.
We voelen nog steeds als vanzelf aan dat Zeeuws meisje margarine geen cent teveel kost en Dokter Oetker blijft voor ons gewoon Dokter Oetker, hoezeer de fabrikant ook probeert daar nu plotsling "Utker" van te maken. Stom gedoe.
Nog stommer is Miele bezig. Er zijn weinig mensen die niet automatisch achter Miele "Er is geen betere" roepen, omdat we dat zo gewend zijn. Nu moeten we "Immer Besser" denken. Mmmm. daar zit een Marketeer te blunderen heb ik zo het idee. Of iemand op het hoofdkantoor wil in navolging van andere merken de Duitse taal forceren.
Die andere merken zijn Volkswagen en Opel. "Wir leben autos"? De overtuiging dat aan het eind melden dat het een Opel betreft voldoende moet zijn om aan te geven dat we te maken hebben met Duitse degelijkheid is nu aangevuld met een vage kreet. We leven auto's?
Wat te denken van Volkswagen. "Das Auto." Doet me nog het meest denken aan "Das Boot" en we weten allemaal hoe dat afliep. Zouden ze die Germaanse Shit ook in de Verenigde Staten als kreet gebruiken? Geloof niet dat zoiets werkt.....
Wat te denken van Volkswagen. "Das Auto." Doet me nog het meest denken aan "Das Boot" en we weten allemaal hoe dat afliep. Zouden ze die Germaanse Shit ook in de Verenigde Staten als kreet gebruiken? Geloof niet dat zoiets werkt.....
Langzaam kwijnt alles wat je bekend is weg. De dag die je wist dat zou komen is aangebroken, om het vandaag (27/4) maar eens in goed Nederland te zeggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten