Door Jeroen Geerts
Kent u de reclame nog met als belangrijkste uitspraak: "Ik ga wel bij Japie wonen"? Dit was reclame voor King Corn fabrieksbrood. Het was een soort brood dat niet oud werd. Het leek wel van Engelse makelij, want het witbrood van de sandwiches daar, was na vier weken nog net zo zacht als toen je het kocht en van schimmel geen spoor.
Het is leuk om zo nu en dan een paar oude reclames op te duikelen en te bekijken. Dan merk je pas hoe lang geleden de reclame begon. Toen alle programma's nog in zwart wit werden uitgezonden (behalve de fabeltjeskrant) waren reclames al vaak in kleur te bewonderen, zoals deze uit 1970.
En wat dacht je van deze: een James Bond versie voor bierdrinkend Nederland. Deze kennen alleen nog hele oude mensen.
Maar als we helemaal teruggaan naar het begin van TV reclame zien we het typische Nederlandse verschijnsel: reclame op de televisie gaat ten koste van reclame in de krant, dus beginnen we met.......reclame voor de krant!
Als het had gekund, hadden we nu in Nederland waarschijnlijk een percentage van de internetreclame af moeten staan aan de "traditionele media" want zo is uit bescherming heel lang nieuw initiatief de grond in geboord.
Kent u de reclame nog met als belangrijkste uitspraak: "Ik ga wel bij Japie wonen"? Dit was reclame voor King Corn fabrieksbrood. Het was een soort brood dat niet oud werd. Het leek wel van Engelse makelij, want het witbrood van de sandwiches daar, was na vier weken nog net zo zacht als toen je het kocht en van schimmel geen spoor.
Het is leuk om zo nu en dan een paar oude reclames op te duikelen en te bekijken. Dan merk je pas hoe lang geleden de reclame begon. Toen alle programma's nog in zwart wit werden uitgezonden (behalve de fabeltjeskrant) waren reclames al vaak in kleur te bewonderen, zoals deze uit 1970.
En wat dacht je van deze: een James Bond versie voor bierdrinkend Nederland. Deze kennen alleen nog hele oude mensen.
Maar als we helemaal teruggaan naar het begin van TV reclame zien we het typische Nederlandse verschijnsel: reclame op de televisie gaat ten koste van reclame in de krant, dus beginnen we met.......reclame voor de krant!
Als het had gekund, hadden we nu in Nederland waarschijnlijk een percentage van de internetreclame af moeten staan aan de "traditionele media" want zo is uit bescherming heel lang nieuw initiatief de grond in geboord.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten