Kerstboom

Van mijn moeder heb ik geleerd dat je een kerstboom op het laatst in huis haalt. Dat was zo de gewoonte bij ons thuis.

Niet vanwege de prijs maar gewoon omdat je niet te vroeg kerstmis moet vieren. Dus de dag voor kerst werd er pas een begin gemaakt met het versieren van het huis. Kerstboom met lampjes en kerstballen en, zoals dat hoort in een katholiek gezin, een kerststal. (Ja, ik was de jongste en mocht daarom de aartsengel Gabriƫl boven de stal hangen)
Foto: stock.xchng


Maar die kerstboom, ook al werd hij een week eerder gekocht soms, hij kwam niet eerder het huis in dan de dag voor kerst. Ik heb die gewoonte overgenomen. Toen ik net het huis uit was omdat ik geen geld had voor een dure kerstboom en de laatste dag dan ook altijd het voordeligste uitkwam. Daarna meer omdat ik het gewend was.

Soms gaat dat mis. Ik moest een keer de laatste week voor kerst veel werken in verschillende diensten waardoor ik bijna geen tijd had voor boodschappen, laat staan een kerstboom. Dan stel je het maar uit, en maar uit....tot slot is het kerstavond, ben je om 6 uur klaar met je werk en denk je nog iets te kunnen krijgen, maar mis hoor. Ik heb heel Den Haag afgereden en voelde mij tot slot een figuur in een kerstspel dat overal binnen mooie versierde bomen ziet staan maar die het niet lukt zelf iets te pakken te krijgen. Ben zelf zo ver gegaan om aan te bellen bij de bloemenwinkel en te vragen aan de eigenaar of hij nog iets had staan achter. Voelde me beetje Jozef die langs de deuren van herbergen ging en kreeg ook een soortgelijke reactie. De deur werd letterlijk dichtgegooid.

Uiteindelijk naar mijn werk gegaan en daar de "kerstboom" (35 centimeter hoog in pot) van tafel gehaald en meegenomen naar huis. Lampjes erin en dan maar zo kerst vieren. Na kerst ben ik bijna ontslagen omdat ik de kerstboom van het bedrijf had gestolen.....nee, mijn baas heette niet Ebenezer Scrooge.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: