Gratis winkelen

Nu heb ik het me op zeker voorgenomen en het tot een van mijn principes gemaakt: ik ga nóóit meer op woensdagmiddag naar de supermarkt.
Het lijkt wel of discipline bij het opvoeden bij veel ouders is vervlogen in hun eigen jeugd. "Dat zal ik mijn kinderen niet aandoen", lijkt de algemene gedachte als teruggekeken wordt op een jeugd waarbij samen met je moeder naar de winkel betekende dat je je mond moest houden, rustig achter moeder moest aanlopen en vooral niet te veel misbaar moest maken. Als je geluk had kreeg je bij de slager dan een stukje worst. (En wat zeg je dan?) 
Foto: stock.xchng

Het lijkt nu omgekeerd te zijn. Kinderen maken voor een groot deel uit wat er gekocht wordt. Vooral als het gaat om snoep, frisdrank en andere genotsmiddelen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van alle dwangmiddelen die kinderen tot hun beschikking hebben. Van jengelen, huilen, schreeuwen en voetstampen tot schoppen en slaan. Moeders hebben dan ook de neiging elkaar en elkaars kinderen volledig te negeren. Ik kan me zo voorstellen dat je je geneert als je je volledig voor joker voelt staan in een winkel. Praatgroepen voor winkelende moeders worden helaas niet in de supermarkt opgezet, ik denk echter dat het wel zou helpen. Als moeders elkaars kinderen corrigeren wordt het erg rustig in een winkel. Vreemde ogen dwingen ten slotte.

"En jij dan?", zult u zich wellicht afvragen. Als ik met kinderen ga winkelen heb ik een strategie. Ik laat mijn winkelwagentje zonder mokken volgooien met alles wat de kids in hun hoofd hebben gezet of met hun handen naar kunnen graaien. Ik leg datgene dat ik wil kopen tactisch in een hoekje van het karretje. Tegen de tijd dat ik uitgewinkeld ben geef ik de kinderen een kwartje voor het vliegtuig dat bij de uitgang staat. Dit vliegtuig beweegt 2 minuten op en neer en heen en weer. Dat is de tijd die ik neem om vervolgens vliegensvlug alles weer terug te leggen in de schappen wat ongevraagd in mijn karretje is gedumpt. Daarna is het afrekenen. Je wordt er behendig in, u zou het eens moeten proberen. De kinderen vinden het heerlijk om met "oom Jeroen" boodschappen te doen. De snoep en andere rommel missen ze niet en ze kijken uit naar de afsluiting met het vliegtuig. Ik wacht nu nog op het winnen van een prijs waarbij ik twee minuten gratis kan winkelen. Ervaring met het in enorme snelheid langs de schappen hollen heb ik en ik weet ook feilloos waar alles staat.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: