North Sea Worst

Door Jeroen Geerts                                          
Ik keek onlangs naar een verslag van het North Sea Jazz festival en zag dat het nog steeds niet naar mijn zin was. 

Foto: David Ritter
Toen ik bij Radio West werkte werd het festival nog in Den Haag georganiseerd. Logisch dat ook Radio West aandacht aan het North Sea Jazz besteedde. Omdat het een groot festival was, werden alle hens aan dek verwacht bij de uitvoering van het verslag. Ik heb daar nooit aan meegedaan. 

Dat was eigenlijk een principekwestie. Op zo'n prominent muziekfestival als North Sea Jazz draait het om de muziek en ik kan me dan ook voorstellen dat als je op de radio naar het North Sea Jazz festijn wilt luisteren, het toch ook vooral om de muziek gaat. 

Daar had Radio West echter geen oren naar. 'We zijn een informatieve zender, dus moeten er goede reportages komen', zo werd beslist. En zo konden de luisteraars na 3 minuten muziek van een topartiest zomaar in een onderbreking terecht komen waarbij de worstenverkoper op de eerste verdieping van het congresgebouw 5 minuten lang werd gevraagd hoe het met de verkoop ging en de klanten mochten vertellen hoe de worst  smaakte.  

Ben ik tegen een reportage over de worstenverkoop? Nee hoor, geen probleem, maar doe dat lekker in een pauze. 

Want ondanks mijn argument dat de mensen toch de muziek willen horen, is deze manier van aandacht besteden aan een van de meest prominente festivals van Nederland jarenlang zo doorgegaan. Prominente artiesten werden ruw onderbroken voor onzinreportages. En, nee, ik heb nooit gehoord dat dit zo 'moest' vanwege auteursrechten op de optredens of zoiets. 

Onlangs zag ik dus een verslag op TV van de VPRO waarbij een mooi optreden werd onderbroken voor een pretinterview met een artiest bij de achteringang van het zalencomplex. Ben ik nou de enige die zich daar mateloos  aan ergert? 


Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: