Liedje in je hoofd

Door Jeroen Geerts                                                          
Lange tijd dacht ik dat ik de enige was die het had: 's morgens bij het opstaan een liedje in mijn hoofd. Maar toen zag ik gelukkig een facebook berichtje van een oud collega van me en wist dat ik niet gek aan het worden was. 


Soms is het overduidelijk waar de songs in mijn hoofd vandaan komen. (Ik blijf een probleem houden met de term 'liedjes') Zo ben ik na een programma over 'zoveel jaar' songfestival wekenlang met allerlei songfestival nummers wakker geworden: 'Rechtop in de wind', 'Ik zie een ster', 'Save all your kisses for me', 'Amsterdam' en ga zo maar door. Zelfs een nummer als 'De Troubadour' kwam in het lijstje voor. En ik maar zingen onder de douche tijdens het wakker worden. 

Maar meestal is er geen touw aan vast te knopen: ik wordt wakker met de meest waanzinnige nummers waar geen link bij is te leggen. 'Goldfinger' terwijl ik al maanden geen James Bond gezien heb bijvoorbeeld. Uit welke krochten van mijn duistere brein ontspruiten deze weergaven?  

Nu heb ik wel een vreemde tik als het om muziek gaat. Ik herken vaak stukjes muziek uit het verleden in een nummer (zogenoemde samples) terwijl er nergens een verwijzing naar gegeven wordt. Zo merkte ik dat de radio-edit opening van Macklemore & Ryan Lewis met 'Can't hold us' een sample bevat van Dave Clark Five met 'Bits and Pieces'. Vergelijk zelf maar en probeer daarna ergens uit te vinden of dit ook klopt. Er wordt nergens op internet melding van gemaakt, voor zover ik kan nagaan.      

Misschien dat van die opslagplaats van muziek in mijn hoofd 's nachts zo nu en dan even de veiligheidsklep opengaat. Dan wordt ik op vakantie wakker met het nummer 'No more, mister nice guy' van Alice Cooper in mijn hoofd, terwijl ik dat nummer toch echt al jaren niet meer heb gehoord. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: