De kortingsregeling

Door Jeroen Geerts
"It blew up in your face". Een prachtige uitdrukking waarmee aangegeven wordt dat het plannetje dat je bedacht had helemaal verkeerd uitpakt. 

Zo heeft het lunchrestaurant in het winkelcentrum van Maassluis een methode bedacht om klanten te binden. 

Ze geven bij het afrekenen een kortingsbon voor de volgende keer als je langskomt! 

Zo gezegd, zo gedaan. Kaartjes laten maken met de naam, het adres en de € 0,50 die je aan korting krijgt als je het kaartje inlevert. Laat de klanten maar (terug)komen. 

Alleen werkte het niet zo. Klanten die een kaartje kregen lieten dit achter op de tafel van mensen die nog aan het eten of drinken waren en die profiteerden van de korting. Heel sociaal, maar niet de bedoeling.

"Ach", dacht de eigenaar, "dan krijg je geen bon als je hem inlevert, dat scheelt de helft." De klant is slimmer. Mensen die met z'n tweeën waren betaalden apart. De ene kreeg een bon en gaf hem weg aan nog etende klanten, de andere leverde een bon in die hij net had gehad van iemand. 

Inmiddels had de eigenaar steeds minder haar op zijn hoofd. Wat nu? Een datumstempeltje erop: niet op dezelfde dag geldig?  kortingskaartje alleen inwisselbaar met bonnetje van de vorige keer? De eigenaar kon nu zelf ook alle trucjes bedenken die klanten zouden gebruiken om zijn regels te omzeilen.......

Denk na voor je een actie start: 
  • Wat wil je ermee bereiken?
  • Kan het ook anders gebruikt worden?
  • Hoe zit het met misbruik?
  • ......
Denk na, denk na. 

Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: