Boek

Door: Jeroen Geerts
Het is een tijdje stil geweest op dit blog. Ik was bezig met het schrijven van een boek. Met wat tijd over kon mijn streven toch een keertje uitkomen. 


Al verschillende keren eerder was ik met een boek begonnen maar heb het nooit afgemaakt. De contouren van een verhaal zaten in mijn hoofd maar ik kon de juiste draai en het goede plot niet vinden. Vervolgens blijft alleen de sfeer over en dat is te dun. Dan heb je het druk en ligt het weer stil, kortom goede voornemens die niet uitkomen. Ik denk dat op menig computer delen van verhalen staan waar mensen ooit mee zijn begonnen maar die ze nooit hebben afgemaakt. 

Ik weet nog wel dat een van mijn broers een boek ging schrijven. Met een typemachine zat hij op het terras van mijn ouders te zwoegen. Ik heb de resultaten nooit gezien en geloof dan ook dat het een project was dat niet is afgerond. 

Als ik nu terugdenk aan het geploeter van mijn broer met een typemachine dan prijs ik mij gelukkig in het computertijdperk met een stevige bewolking waardoor ik overal  kon schrijven, op allerlei apparaten. Mijn telefoon, tablet, laptop en thuiscomputer. Ondertussen kon Marja meelezen terwijl ik schreef en alvast de ergste typefouten er uit halen. 

Ik moet zeggen dat het project is gelukt door mezelf in de problemen te brengen. Ik zag dat het niet opschoot met schrijven en heb in juli tegen de kinderen gezegd dat ze een boek zouden krijgen met de kerst. Een boek dat ik had geschreven en dat zij leuk zouden vinden. Spanning en nieuwsgierigheid ten top, dan kun je er niet meer onderuit. 

Daardoor kwam er druk op het project. En onder druk werk ik het beste en lukt het ook om zaken goed te plannen en af te ronden. Hoewel het zo ongeveer het eerste is dat ik tegen klanten zeg: 'Plan een datum, dan is er een punt om naar toe te werken en ontstaat er druk' moet ik eerlijk bekennen dat dit vreemd genoeg niet het eerste was waar ik voor mezelf aan dacht. (Zo ongeveer als dat de afvoer bij de loodgieter thuis, het langst verstopt blijft.)

Vrienden en kennissen zijn ingeschakeld voor illustratie, redactie en correctie, betaald met drank, kralen en schelpen. Inmiddels is er een tweede druk waarbij de fouten die er toch nog inzaten, uit zijn gehaald en er is een proloog in het boek gekomen. 

De reacties zijn leuk en verrassend. Soms heel serieus waardoor ik met enige schaamte moet toegeven dat ik me helemaal niet heb voorbereid op het schrijven. Ik plaatste het boek in de categorie 'jeugd, 15+' maar zie dat het door volwassenen nog veel meer gewaardeerd wordt. Ik heb ook helemaal niet onderzocht wat de jeugd leest. Ik heb me een jeugdboekenserie uit mijn jeugd voor de geest gehaald (Bob Evers) en ben begonnen. Gewoon starten en zeker niet te serieus. 

Uiteindelijk ligt er een best wel serieuze roman, het heeft een website, een uitgever, een ISBN nummer en het ligt in de archieven van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Er komen nu vragen naar een tweede deel. Ik ben zeer vereerd. 


Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: