Door: Jeroen Geerts
"Weet je wat? Laten we een kortingactie doen.....iets met BTW. Want sinds dat de BTW naar 21 procent is gegaan is iedereen boos. Als we ze nu gewoon eens laten winkelen zonder dat ze BTW moeten betalen, dan komen daar heel veel mensen op af."
Ik hoor de creatieve marketingploeg bij elkaar zitten in een trendy vergaderruimte met natuurlijk een flitsende espresso machine die tijdens het overleg blazend, puffend en malend het ene kopje koffie na het andere uitpoept.
Zo is de actie waarschijnlijk ontstaan. Gevoelsmatig naaien we de overheid want we betalen géén BTW en het is nog goedkoper ook. Goedkoper is het wel, maar we betalen gewoon BTW, alleen minder. De winkel zal die BTW altijd moeten afdragen.
Maar waar het mij vooral om gaat is de rekenfout. "BTW-vrij, dus 21 procent korting!" wordt er dan geroepen. De marketeer stelt het voor en de winkel gaat er in mee, zich kennelijk niet realiserend dat ze teveel korting geven. Even meerekenen:
Iets van 100 euro, daar komt 21% BTW bij en wordt dus 121 euro.
Als ik hier dan de BTW af wil halen moet ik géén 21% korting geven want dan verkoop ik het voor € 95,59. Reken het maar na op de rekenmachine. 121 - 21%=95,59.
Als ik de BTW niet wil rekenen moet ik ongeveer 17,36 % korting geven en dát is weer niet te communiceren. Gevoelsmatig denken de meeste mensen dat als je er 21 bij optelt je er ook 21 van af moet trekken om bij hetzelfde getal uit te komen.
Dat is nou net weer anders bij procenten. Er worden heel veel fouten gemaakt met het rekenen in procenten:
"Het aantal huishoudens dat met een inbraak te maken heeft gehad is met 5 procent gedaald. Het was vorig jaar nog 15 procent." Zo'n soort nieuwskop herkent u vast wel.
Uhh....dus er zijn bijvoorbeeld 100 huishoudens en daarvan hadden 15 huishoudens met inbraken te maken gehad. Nu is dat aantal van die 15 huishoudens met 5 procent gedaald, dus nu is het 14,25 een daling van 0,75. (15 - 5%=14,25)
Maar meestal wordt er het volgende bedoeld: het aantal inbraken is van 15 procent naar 10 procent gedaald. Ah, dan praten we over een heel ander getal. Van de 100 huishoudens hebben nu 10 huishoudens met inbraken te maken gehad. Een daling van 5.
Het is nogal een verschil: 5 of 0,75. Het zal over je salaris gaan. Taal en rekenpuristen willen nog wel eens de term "procentpunt" toevoegen om duidelijk te maken dat het percentage is gedaald, maar de kennis van de meeste mensen gaat niet zo ver. Ook wordt deze fout soms bewust gemaakt om informatie vaag te maken en uitkomsten te versluieren.
De taak van informatieverspreiders is duidelijkheid verschaffen. Als u hoort: "De boze boer liet 30 kuub mest in het huis van zijn buurman stromen" haalt u misschien uw schouders op. Als ik schrijf: "De boze boer liet 30 duizend liter mest in het huis van zijn buurman stromen" zeg ik hetzelfde, maar ziet u misschien 30 duizend pakken melk in uw gedachten en krijgt u daarmee een duidelijk beeld van wat er gebeurd is.
Laten we gewoon over getallen praten, aantallen, begrijpelijke taal en geen verduisteringspolitiek. Of zoals de vakbonden in de jaren 70 scandeerden: "Geen procenten maar cénten!"
"Weet je wat? Laten we een kortingactie doen.....iets met BTW. Want sinds dat de BTW naar 21 procent is gegaan is iedereen boos. Als we ze nu gewoon eens laten winkelen zonder dat ze BTW moeten betalen, dan komen daar heel veel mensen op af."
Ik hoor de creatieve marketingploeg bij elkaar zitten in een trendy vergaderruimte met natuurlijk een flitsende espresso machine die tijdens het overleg blazend, puffend en malend het ene kopje koffie na het andere uitpoept.
Zo is de actie waarschijnlijk ontstaan. Gevoelsmatig naaien we de overheid want we betalen géén BTW en het is nog goedkoper ook. Goedkoper is het wel, maar we betalen gewoon BTW, alleen minder. De winkel zal die BTW altijd moeten afdragen.
Maar waar het mij vooral om gaat is de rekenfout. "BTW-vrij, dus 21 procent korting!" wordt er dan geroepen. De marketeer stelt het voor en de winkel gaat er in mee, zich kennelijk niet realiserend dat ze teveel korting geven. Even meerekenen:
Iets van 100 euro, daar komt 21% BTW bij en wordt dus 121 euro.
Als ik hier dan de BTW af wil halen moet ik géén 21% korting geven want dan verkoop ik het voor € 95,59. Reken het maar na op de rekenmachine. 121 - 21%=95,59.
Als ik de BTW niet wil rekenen moet ik ongeveer 17,36 % korting geven en dát is weer niet te communiceren. Gevoelsmatig denken de meeste mensen dat als je er 21 bij optelt je er ook 21 van af moet trekken om bij hetzelfde getal uit te komen.
Dat is nou net weer anders bij procenten. Er worden heel veel fouten gemaakt met het rekenen in procenten:
"Het aantal huishoudens dat met een inbraak te maken heeft gehad is met 5 procent gedaald. Het was vorig jaar nog 15 procent." Zo'n soort nieuwskop herkent u vast wel.
Uhh....dus er zijn bijvoorbeeld 100 huishoudens en daarvan hadden 15 huishoudens met inbraken te maken gehad. Nu is dat aantal van die 15 huishoudens met 5 procent gedaald, dus nu is het 14,25 een daling van 0,75. (15 - 5%=14,25)
Maar meestal wordt er het volgende bedoeld: het aantal inbraken is van 15 procent naar 10 procent gedaald. Ah, dan praten we over een heel ander getal. Van de 100 huishoudens hebben nu 10 huishoudens met inbraken te maken gehad. Een daling van 5.
Het is nogal een verschil: 5 of 0,75. Het zal over je salaris gaan. Taal en rekenpuristen willen nog wel eens de term "procentpunt" toevoegen om duidelijk te maken dat het percentage is gedaald, maar de kennis van de meeste mensen gaat niet zo ver. Ook wordt deze fout soms bewust gemaakt om informatie vaag te maken en uitkomsten te versluieren.
De taak van informatieverspreiders is duidelijkheid verschaffen. Als u hoort: "De boze boer liet 30 kuub mest in het huis van zijn buurman stromen" haalt u misschien uw schouders op. Als ik schrijf: "De boze boer liet 30 duizend liter mest in het huis van zijn buurman stromen" zeg ik hetzelfde, maar ziet u misschien 30 duizend pakken melk in uw gedachten en krijgt u daarmee een duidelijk beeld van wat er gebeurd is.
Laten we gewoon over getallen praten, aantallen, begrijpelijke taal en geen verduisteringspolitiek. Of zoals de vakbonden in de jaren 70 scandeerden: "Geen procenten maar cénten!"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten