Jan Jansen

Door Jeroen Geerts 
Gek dat sommige dingen gewoon blijven hangen. Toen ik zeven jaar was, ging ik met mijn broer en ouders op vakantie naar Delden. Tegenwoordig wil ik er niet meer dood gevonden worden, maar dat geldt eigenlijk voor heel Nederland als vakantieland. 

In 1967 was Delden een mooie en rustige omgeving voor mijn ouders en enigszins educatief voor mij, omdat de vakantieplek een omgebouwde garage was op een boerderij. Het boerengezin had een zoon van ongeveer mijn leeftijd, waar ik dus leuk mee kon optrekken. 

Als stadskind moet ik nu zeggen dat ik me aardig heb kunnen vermaken. De stank viel natuurlijk wel op, het was tenslotte een veehouderij. Het valt me op hoeveel ik nog van die vakantie weet in vergelijking met vakanties die ik erna heb gevierd. 

Het verwijderen van een wespennest van het huis van de boerenfamilie. Dat gebeurde met een lange stok met brandende lappen eraan, die onder het nest werd gehouden. Ons werd gezegd vooral op te letten niet aan de kant te gaan staan waar de wespen naar toe zouden vliegen. 

Jan Jansen in 1967
Er was een kattenfamilie waarvan de moederpoes ooit een voorpootje was kwijtgeraakt in een of ander boeren apparaat. Een van de kittens was precies hetzelfde pootje kwijt. Ik heb van dierenartsen begrepen dat het echt niets met elkaar te maken kan hebben. Hele bijzondere toeval dus. 

De vriend van mijn vader, via welke wij het vakantiehuisje hadden geboekt, had een schuur gehuurd van de boer, waar hij met een jachtgeweer op van die papieren schietschijven schoot. Een soort persoonlijke schietbaan dus. Wij mochten een keer meedoen. 

In 1967 heeft de Nederlandse wielrenner Jan Jansen hoge ogen gegooid bij de Tour de France. Dat is blijven hangen omdat de boerenzoon (die kennelijk wel naar de Tour keek) bij een overvliegend vliegtuig riep: "Kijk, daar zit Jan Jansen in, die van de Tour de France." 

Als Jan Jansen dus sporadisch een keertje langskomt in een programma, komt dat verhaal bij mij naar boven. Delen kan ik het niet; Marja kent Jan Jansen niet. Zij was nog niet geboren toen en ze heeft niks met sport. Ik ook niet, gelukkig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: