Haar

Door: Jeroen Geerts      
Zouden ze er nog liggen? Mijn haren? Onder de grond?  

Ik stel me zo voor dat de lezers van dit verhaal nu in volle verbazing, opgetrokken wenkbrauwen hebben. 'Haren onder de grond'? Ik verklaar me nader. 

In de jaren zestig had ik een enorme hekel aan het 'naar de kapper gaan'. Ik was een kind van nét na de jaren vijftig, maar wilde die jaren zestig cultuur toch eigenlijk wel meemaken en niet als kind. Dus vanaf dat ik een jaar of 10 was wilde ik eigenlijk lang haar, net als sommige klasgenootjes met hele moderne ouders.  Mijn ouders waren echter niet zo modern. 


Of ik werd op een keukenstoel geparkeerd en onder handen genomen door mijn schoonzus (die wel kon knippen overigens) of ik werd naar een kapper gestuurd. 

Dat waren in die tijd geen moderne hairstylisten maar meer vergelijkbaar met een barber in het buitenland. Stel je maar zo'n kleine barbershop in Turkije voor. De kapper waar ik naar toe moest had zijn werkruimte aan huis in de Driebergenstraat in Den Haag. Gewoon, in het rijtje woonhuizen was een winkel gecreëerd.  Er stonden een stel kappersstoelen op een rij die waarschijnlijk nu nog gebruikt worden, maar dan bij de stylisten die een 'vintage-look' willen hebben. 

Als ik nu naar de kapper ga, dan worden de afgeknipte haren door de assistente bij elkaar geveegd. Dit gebeurt overigens niet direct met mijn haren. Als ik geknipt wordt wachten ze altijd met opruimen tot er iemand anders is geknipt die ook daadwerkelijk de moeite aan haren achterlaat. 

De assistente veegt dus alles bij elkaar en manoeuvreert het over de vloer naar de prullenbak. Een zeer ingenieus ding trouwens. Als de haren in de buurt komen, komt een soort stofzuiger op gang die alle haren de prullenbak inzuigt. 

Dat was vroeger wel anders. De haren werden met een bezem over de (overigens toen ook al gladde linoleum) vloer geveegd in de richting van een luik. Dat werd opengetrokken en de haren werden er in gekiept. In de kruipruimte dus. Ik vraag het me stiekem af:  zouden mijn haren van 45 jaar geleden daar ook nog liggen?


Je wilt toch geen enkele blog missen? 

Schrijf je dan hieronder in met je e-mailadres!

 (Ik misbruik je e-mailadres niet)

Voordelen: je ontvangt een melding bij een nieuwe blog, Nadelen: nog meer mailtjes 



Delivered by FeedBurner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: