Wachten op de andere schoen

Een prachtig staaltje meegemaakt van wachten op de tweede schoen. Ik weet niet of jullie bekend zijn met het verhaal, maar het is in het Amerikaans een bekende uitdrukking. "Waiting for the other shoe to drop". 


Een man komt laat van zijn werk terug bij het pension waar hij logeert. Op zijn kamer begint hij zich uit te kleden en trekt zijn ene schoen uit en gooit die in de hoek. Dan herinnert hij zich dat de hospita heeft gevraagd  wat stiller te doen met de schoenen omdat zij er wakker van wordt. De tweede schoen legt hij dan ook voorzichtig op de grond. Een uur later maakt zijn hospita hem wakker met de vraag of hij asjeblieft ook die andere schoen wil laten vallen, dan kan ze rustig in slaap vallen. 
Verwijzingen naar dit verhaal vind je hier en hier

Bij ons thuis geeft de eerste die opstaat de katten hun brokjes. Drie katten, met metalen bakjes waarin je de brokjes duidelijk hoort vallen in een stil huis.  Vanmorgen stond Marja als eerste op. In halfslapende toestand hoor ik de katten voor haar uit naar beneden rennen. Dan volgt het ritueel. Het geluid van vallende brokjes in het metalen bakje één, het geluid van vallende brokjes in bakje twee......en daarna wordt het stil.

Na tien minuten ben ik maar opgestaan omdat ik niet meer kon slapen. "Waarom krijgen maar twee katten brokjes vanmorgen?" vraag ik aan Marja. "Oh" zegt ze "in het derde bakje zaten nog genoeg brokjes." De schoen valt vandaag niet meer, maar het geeft mij een extra vroege start. 


1 opmerking:


Je kunt me ook volgen op: