Kijken wat we willen (2)

Door: Jeroen Geerts
Wie vraagt zich wel eens af waarom er geen internetstreams (vrij) beschikbaar zijn van de Nederlandse omroepen? Is dat een deal met de kabelaars?  Die zouden dan wel snel alleen nog maar tot aanleveren van (snel) internet worden gedegradeerd, een markt met veel concurrentie. 
Draadomroep
Bij mijn kabelaar, Caiway, wordt er natuurlijk ook IP-TV aangeleverd, maar op een besloten manier. (Dit betreft niet alleen Caiway overigens) Een speciaal (aangemeld) kastje met heel beperkte mogelijkheden wordt aangeleverd door de kabelaar. Kan ik een andere ontvanger kiezen? Nee, je mag alleen de ontvanger van Caiway gebruiken en de stream wordt ontoegankelijk gehouden voor alle andere apparaten. De geboden oplossing om (alleen via je eigen internetaansluiting) op telefoon en tablet naar de meest populaire zenders te kijken is leuk voor de telefoon en tablet, maar van zo'n uitermate slechte kwaliteit dat het onbruikbaar is voor alles wat groter is dan een 7 inch scherm. 
Ik voel mij weer teruggeworpen in de tijd, er is weer draadomroep; met een vaste luidspreker. Maar ik wil in mijn andere kamer ook naar de radio luisteren....? Sorry, dat kan niet. Hier zit het draadomroepkastje en een langere kabel voor de luidspreker hebben we niet. Zelf de kabel verlengen mag niet, u krijgt een boete als u aan de kabel of het kastje knutselt, weet u wat, we verzegelen de boel. Oh, en we gebruiken een stekker die nergens gewoon te koop is, zodat u niet de neiging krijgt om tóch te gaan knutselen.
Kortom het is niet alleen van deze tijd dat vooruitgang wordt tegengewerkt vanwege protectionisme.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten


Je kunt me ook volgen op: